Obserwuj
Tytuł badania: |
Skala i powody wypadania uczniów z systemu edukacji w Polsce |
Instytucja: |
|
Data: |
grudzień 2001 |
Badacz: |
Barbara Fatyga, Lena Kolarska-Bobińska, Anna Tyszkiewicz, Przemysław Zieliński |
Abstrakt: |
Raport dotyczy zjawiska tzw. odpadu szkolnego (school dropout) w odniesieniu do dzieci i młodzieży będących na etapie trwania obowiązku szkolnego (w wieku 7-18 lat). Badania terenowe zostały zrealizowane przez Centrum Badania Opinii Społecznej oraz Instytut Spraw Publicznych na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej. Badaniem objęto 32 gminy, dziewięć powiatów i trzy województwa: zachodniopomorskie, mazowieckie i podkarpackie. Projekt badawczy jest niekonwencjonalny – nie jest to standardowe badanie surveyowe, lecz należy do tzw. badań eksploracyjnych i ma na celu rozpoznanie problematyki wypadania uczniów z systemu szkolnego w szczególnych warunkach reformy edukacyjnej. Badanie wykazało, że szkoły są jedynymi miejscami dostarczającymi wiedzy na temat tego zjawiska. Zebrane dane wpłyną na poprawę stanu wiedzy o skali i jakości badanego problemu, będą pomocne w stworzeniu standardów do opiniowania i ewaluacji, jak również w dofinansowaniu programów profilaktycznych. Problematyka dropoutu jest jednym z czynników testujących reformowany od 1999 roku system szkolny w Polsce. |
Deskryptory TESE: |
odpad szkolny, czas trwania obowiązku szkolnego, reforma szkolnictwa, uczenie się, uczeń, proces uczenia się, postępy w nauce, efekt uczenia się |
TESE descriptors: |
dropout, duration of compulsory education, educational reform, learning, pupil, learning process, study progress, learning outcome |
Publikacje: |
- Fatyga, B., Tyszkiewicz, A. i Zieliński, P. (2001). Skala i powody wypadania uczniów z systemu edukacji w Polsce : Raport z badań odpadu szkolnego na terenie 32 gmin. Pobrane z http://www.isp.org.pl/files/19695389340780001001117708679.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.