Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu stworzenia wiarygodnego, rzetelnego oraz psychometrycznie poprawnego narzędzia do pomiaru poziomu makiawelizmu wśród pedagogów. Próbę badawczą stanowiło 179 nauczycieli (w tym 154 kobiety oraz 24 mężczyzn; jedna osoba nie wskazała płci). Respondenci pochodzili z Torunia, Płocka, Szczecina, Olsztyna i Rzeszowa. Średni wiek badanych wynosił 37,8 roku, staż pracy zamykał się w przedziale od roku do 40 lat. Zadaniem badanych była ocena 29 stwierdzeń na siedmiopunktowej skali Likerta pod względem ich odpowiedniości. Zgromadzone odpowiedzi poddano eksploracyjnej analizie czynnikowej w wersji składowych głównych. Jednocześnie analizę rzetelności Skali makiawelizmu nauczycieli zrealizowano za pomocą analizy spójności wewnętrznej skali. W wyniku przeprowadzonego badania wyłoniono trzy czynniki wyjaśniające łącznie 30,8% wariancji całkowitej. Czynnik pierwszy określono jako „poglądy na naturę ludzką” (dziewięć stwierdzeń), czynnik drugi – „moralność” (cztery stwierdzenia), a trzeci nazwano: „taktyka” (pięć stwierdzeń). Zgodnie z przeprowadzoną konfirmacyjną analizą czynnikową potwierdzono trójczynnikowe założenie modelu, jednocześnie odnotowując, że pozostałe wskaźniki dobroci dopasowania nie uzyskały wartości powyżej 0,9. Ponadto na podstawie zgromadzonego materiału formułowano wniosek o potrzebie zmierzenia trafności otrzymanego narzędzia. |