BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Skala makiawelizmu nauczycieli – analiza wstępna struktury czynnikowej i własności psychometrycznych narzędzi
Data: 2006
Badacz: Augustyn Bańka, Karol Orłowski
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu stworzenia wiarygodnego, rzetelnego oraz psychometrycznie poprawnego narzędzia do pomiaru poziomu makiawelizmu wśród pedagogów. Próbę badawczą stanowiło 179 nauczycieli (w tym 154 kobiety oraz 24 mężczyzn; jedna osoba nie wskazała płci). Respondenci pochodzili z Torunia, Płocka, Szczecina, Olsztyna i Rzeszowa. Średni wiek badanych wynosił 37,8 roku, staż pracy zamykał się w przedziale od roku do 40 lat. Zadaniem badanych była ocena 29 stwierdzeń na siedmiopunktowej skali Likerta pod względem ich odpowiedniości. Zgromadzone odpowiedzi poddano eksploracyjnej analizie czynnikowej w wersji składowych głównych. Jednocześnie analizę rzetelności Skali makiawelizmu nauczycieli zrealizowano za pomocą analizy spójności wewnętrznej skali. W wyniku przeprowadzonego badania wyłoniono trzy czynniki wyjaśniające łącznie 30,8% wariancji całkowitej. Czynnik pierwszy określono jako „poglądy na naturę ludzką” (dziewięć stwierdzeń), czynnik drugi – „moralność” (cztery stwierdzenia), a trzeci nazwano: „taktyka” (pięć stwierdzeń). Zgodnie z przeprowadzoną konfirmacyjną analizą czynnikową potwierdzono trójczynnikowe założenie modelu, jednocześnie odnotowując, że pozostałe wskaźniki dobroci dopasowania nie uzyskały wartości powyżej 0,9. Ponadto na podstawie zgromadzonego materiału formułowano wniosek o potrzebie zmierzenia trafności otrzymanego narzędzia.

Deskryptory TESE: nauczanie, nauczyciel, postawa, zachowania, zachowania społeczne, relacja nauczyciel – uczeń, relacje interpersonalne
TESE descriptors: teaching, teacher, attitude, behaviour, social behaviour, teacher-student relation, interpersonal relations
Publikacje:
  • Orłowski, K. i Bańka, A. (2006). Skala makiawelizmu nauczycieli – analiza wstępna struktury czynnikowej i własności psychometrycznych narzędzi. Przegląd Badań Edukacyjnych, 2(3), 119-131.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"