BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poczucie umiejscowienia kontroli u dzieci postrzeganych przez nauczycieli jako nadpobudliwe psychoruchowo
Instytucja:
Data: [2002]
Badacz: Małgorzata Lipowska
Abstrakt:

Celem badania była odpowiedź na pytanie, czy uczniowie postrzegani przez nauczycieli jako nadpobudliwi różnią się od rówieśników poczuciem umiejscowienia kontroli. Do zebrania materiału badawczego posłużono się Skalą I-E do Badania Poczucia Umiejscowienia Kontroli u Dzieci (CNSIE) S. Nowickiego i B.R. Strickland oraz ankietą opracowaną na podstawie DSM-IV. Badaniem objęto 180 osób, w tym 90 uczniów postrzeganych przez nauczycieli jako nadpobudliwi psychoruchowo oraz grupa kontrolna, której dobór uwzględniał adekwatność płci oraz wieku badanych. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że w grupie kontrolnej niektóre zachowania występowały częściej niż w grupie badanej. Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami badanych nauczycieli w grupie kontrolnej częściej obserwowano m.in.: trudności w pozostawaniu na miejscu, rozpraszanie się, trudności w czekaniu czy problemy w koncentrowaniu uwagi. Odnotowano również, że wśród dzieci wytypowanych do grupy badawczej dominowali chłopcy: 69 chłopców i 21 dziewczynek (zaistniała przewaga odpowiadała proporcji podawanej w literaturze, tj. 4:1). Ponadto nie potwierdzono w pełni założenia o istnieniu zależności między postrzeganiem nadpobudliwości a poczuciem umiejscowienia kontroli na zewnątrz (korelację zaobserwowano jedynie w grupie uczniów 12-letnich).

Deskryptory TESE: dziecko, trudności w nauce, postawa, nauczyciel, zachowania, zachowania społeczne
TESE descriptors: child, learning difficulty, attitude, teacher, behaviour, social behaviour
Publikacje:
  • Lipowska, M. (2004). Poczucie umiejscowienia kontroli u dzieci postrzeganych przez nauczycieli jako nadpobudliwe psychoruchowo. Psychologia Rozwojowa, 4, 135-144.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"