Obserwuj
Tytuł badania: |
Poczucie własnej skuteczności a używanie substancji psychoaktywnych przez młodzież |
Instytucja: |
|
Data: |
październik 2000 |
Badacz: |
Katarzyna Okulicz-Kozaryn, Agnieszka Pisarska |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu analizy związku pomiędzy poczuciem własnej skuteczności a sięganiem po substancje psychoaktywne. Do zebrania materiału posłużono się metodą audytoryjną z wykorzystaniem dwóch anonimowych ankiet. Kwestionariusze wypełnili uczniowie z dobranych losowo 53% wszystkich klas pierwszych szkół ponadpodstawowych na terenie trzech dzielnic Warszawy (Mokotowa, Ursynowa oraz Wilanowa). Łącznie próba liczyła 1240 osób (52% stanowiły dziewczęta). Wśród respondentów 73% uczniów uczęszczało do liceum (przeciętny wiek badanych wynosił 15,5 roku). Uczestników badania podzielono na pięć podgrup: abstynentów; osoby pijące słabsze alkohole – piwo i wino; pijące wszystkie rodzaje alkoholu; pijące alkohol i palące papierosy; pijące, palące i sięgające po nielegalne substancje psychoaktywne. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono występowanie słabego, krzywoliniowego związku między poczuciem skuteczności a używaniem substancji psychoaktywnych. Najwyższe poczucie skuteczności odnotowano w grupie 15-latków pijących piwo i wino, z kolei najniższe – wśród abstynentów oraz uczniów sięgających po wszystkie uwzględnione w badaniu środki. Okazało się również, że używanie narkotyków przez dziewczęta wiązało się z ich niskim, a u chłopców – z wysokim poczuciem skuteczności. |
Autorskie słowa kluczowe: |
poczucie skuteczności, młodzież, używanie substancji psychoaktywnych |
Author's Keywords: |
self-efficacy, adolescence, substance use |
Deskryptory TESE: |
szkoła średnia, młodzież, zachowania, zachowania społeczne, postawa |
TESE descriptors: |
secondary school, youth, behaviour, social behaviour, attitude |
Publikacje: |
- Okulicz-Kozaryn, K. i Pisarska, A. (2001). Poczucie własnej skuteczności a używanie substancji psychoaktywnych przez młodzież. Badania pilotażowe. Alkoholizm i Narkomania, 4, 565-577.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.