BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Społeczne warunki twórczego rozwoju dziecka
Instytucja:
Data: [2002]
Badacz: Renata Wiechnik
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Czy postawy rodziców (w percepcji samych ojców i matek) dzieci przejawiających zróżnicowany poziom zachowań twórczych wykazują istotne zróżnicowanie? Czy zachodzą istotne różnice w postawach rodziców percypowanych przez dzieci o różnym poziomie zachowań twórczych? Czy stosunek emocjonalny dzieci do rodziców (matek i ojców) różnicuje grupę dzieci o niskim i wysokim poziomie zachowań twórczych? Badanie przebiegało dwuetapowo. W pierwszym etapie wyselekcjonowano dwie grupy dzieci: o wyższym oraz niższym poziomie zachowań twórczych. W drugim etapie z kolei zmierzono postawy rodziców. Próba liczyła 250 dzieci w wieku sześciu lat. Do zebrania materiału posłużono się metodą analizy wytworów dziecka oraz metodą psychometryczną. Postawy w percepcji rodziców zmierzono za pomocą kwestionariusza Ziemskiej. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że większość postaw wychowawczych nie różnicowała rodziców dzieci twórczych i mało twórczych. Jednocześnie wykazano, że ojcowie dzieci twórczych przejawiali w kontaktach z dziećmi w większym stopniu dystans emocjonalny. Ponadto na podstawie analizy postaw w percepcji dzieci ustalono m.in., że matka była w większym stopniu niż ojciec osobą, która jest adresatem i odbiorcą pozytywnych uczuć.

Deskryptory TESE: środowisko społeczno-kulturowe, społeczeństwo, rodzina, rodzice, relacja rodzice – dziecko, rozwój dziecka, kreatywność, uzdolniony, dziecko
TESE descriptors: socio-cultural environment, society, family, parents, parent-child relation, child development, creativity, gifted, child
Publikacje:
  • Wiechnik, R. (2004). Społeczne warunki twórczego rozwoju dziecka. Psychologia Rozwojowa, 4, 63-70.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"