Tytuł badania: |
Społeczne warunki twórczego rozwoju dziecka |
Instytucja: |
|
Data: |
[2002] |
Badacz: |
Renata Wiechnik |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Czy postawy rodziców (w percepcji samych ojców i matek) dzieci przejawiających zróżnicowany poziom zachowań twórczych wykazują istotne zróżnicowanie? Czy zachodzą istotne różnice w postawach rodziców percypowanych przez dzieci o różnym poziomie zachowań twórczych? Czy stosunek emocjonalny dzieci do rodziców (matek i ojców) różnicuje grupę dzieci o niskim i wysokim poziomie zachowań twórczych? Badanie przebiegało dwuetapowo. W pierwszym etapie wyselekcjonowano dwie grupy dzieci: o wyższym oraz niższym poziomie zachowań twórczych. W drugim etapie z kolei zmierzono postawy rodziców. Próba liczyła 250 dzieci w wieku sześciu lat. Do zebrania materiału posłużono się metodą analizy wytworów dziecka oraz metodą psychometryczną. Postawy w percepcji rodziców zmierzono za pomocą kwestionariusza Ziemskiej. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że większość postaw wychowawczych nie różnicowała rodziców dzieci twórczych i mało twórczych. Jednocześnie wykazano, że ojcowie dzieci twórczych przejawiali w kontaktach z dziećmi w większym stopniu dystans emocjonalny. Ponadto na podstawie analizy postaw w percepcji dzieci ustalono m.in., że matka była w większym stopniu niż ojciec osobą, która jest adresatem i odbiorcą pozytywnych uczuć. |
Deskryptory TESE: |
środowisko społeczno-kulturowe, społeczeństwo, rodzina, rodzice, relacja rodzice – dziecko, rozwój dziecka, kreatywność, uzdolniony, dziecko |
TESE descriptors: |
socio-cultural environment, society, family, parents, parent-child relation, child development, creativity, gifted, child |
Publikacje: |
- Wiechnik, R. (2004). Społeczne warunki twórczego rozwoju dziecka. Psychologia Rozwojowa, 4, 63-70.
|