Abstrakt: |
Przedmiotem badań były wystąpienia publiczne, traktowane jako rodzaj dyskursu w kształceniu nauczycieli. Celem było pokazanie, że stosowanie praktyki wystąpień publicznych może przyczynić się do podniesienia kompetencji wypowiadania się (retoryki) i stać się pomocne dla przyszłych nauczycieli. W badaniach wzięło udział 38 studentów z pierwszego roku studiów Wydziału Anglistyki. Badania miały na celu weryfikację ich zdolności do wykrywania figur retorycznych, np.: aliteracji, metafory, anafory, antytezy itd. Materiałem bazowym były wypowiedzi prezydenta Georga W. Busha podczas kampanii w Stanach Zjednoczonych w 2000 roku oraz wypowiedzi tegoż po ataku terrorystycznym w Ameryce w 2001 roku. Wyniki badań pokazały, że aliterację wskazało poprawnie czterech studentów (tłumaczy się to faktem małej popularności aliteracji w rodzimym języku polskim). Wskazanie np. metafory w tekście nie przysporzyło badanym większych trudności (jest ona powszechna w języku polskim). Wnioski z badań pokazały, że istnieje bezpośredni związek pomiędzy wiedzą nabytą ze szkoły średniej a studenckimi kompetencjami do wykrywania figur retorycznych (głównie podobnych do tych w języku polskim). Problemem są natomiast te figury, które funkcjonują tylko w języku angielskim. |