BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Publiczni i niepubliczni. Przełom
Instytucja:
Data: maj 2008 – czerwiec 2008
Badacz: Dagna Dejna, Filip Nalaskowski
Abstrakt:

Główne pytanie badawcze brzmiało: Kim są współcześni studenci pedagogiki szkół publicznych i niepublicznych w Polsce. W badaniu wykorzystano metodę sondażu ankietowego (sondaż na grupie reprezentatywnej). Główną techniką badawczą była ankieta, natomiast technikami pomocniczymi: obserwacje, notatki, wywiady z wykładowcami, analiza dokumentacji, np. protokołów ocen, raportów ewaluacyjnych, ministerialnych dokumentów dotyczących studiów wyższych. Głównym narzędziem badawczym był kwestionariusz ankiety. Badanie przeprowadzono wśród studentów trzeciego roku pedagogiki (studia stacjonarne) z trzech ośrodków akademickich: Olsztyna (85 osób), Warszawy (67 osób) i Poznania (94 osoby). W każdym z miast akademickich wytypowano po dwie uczelnie: publiczną i niepubliczną. Łącznie przebadano 246 studentów (125 z uczelni publicznych, 121 z niepublicznych). Badanie poszerzono o część testową: test z wiedzy ogólnej, wiedzy pedagogicznej oraz języka obcego (angielskiego, niemieckiego, rosyjskiego, francuskiego, hiszpańskiego, włoskiego). Studenci otrzymali niskie wyniki ze sprawdzianu z pedagogiki i języka obcego. W porównaniu ogólnym obu grup okazało się, że we wszystkich trzech częściach testu średni wynik studentów z uczelni niepublicznych wynosił 15,81 punktu na 45 możliwych (35,1%). W publicznych szkołach wyższych zanotowano 24,04 punktu (53,4%). Badanie ponadto zilustrowało profil studenta pedagogiki z uczelni publicznej i niepublicznej. Pierwszy z nich to: głównie kobiety pochodzące z rodzin o lepszym statusie materialnym, osoby zainteresowane kulturą (np. czytaniem, muzyką). Drudzy pochodzą z rodzin o mniejszym zapleczu (np. niższy budżet); często okazuje się, że byli słabszymi uczniami szkół średnich (np. absolwenci liceów profilowanych, techników), mieli problemy z aplikacją na studia wyższe, rzadko korzystali z dóbr kultury. Jednym z wniosków z badania jest potwierdzenie faktu identycznego efektu po ukończeniu studiów pedagogicznych, bez względu na wybór typu uczelni. Jedyną kategorią różnicującą jest ocena na dyplomie i miejsce ukończenia studiów wyższych.

Deskryptory TESE: student, szkolnictwo wyższe, ocenianie, Polska, jakość kształcenia
TESE descriptors: student, higher education, marking, Poland, quality of education
Publikacje:
  • Dejna, D. i Nalaskowski, F. (2013). Publiczni i niepubliczni. Przełom. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"