BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Publikacje elektroniczne i ich przydatność w edukacji
Instytucja:
Data: listopad 2008
Badacz: Maria Raczyńska
Abstrakt:

Celem badania było ustalenie skali i częstotliwości korzystania z elektronicznych publikacji (TIK) przez studentów Wydziału Nauczycielskiego Katedry Informatyki Politechniki Radomskiej oraz poznanie opinii respondentów na temat użyteczności tego rodzaju publikacji do zajęć dydaktycznych. Ponadto sformułowano m.in. następujące cele szczegółowe: określenie formy publikacji elektronicznej, z jakiej najczęściej respondenci korzystają; określenie zakresu korzystania z publikacji elektronicznych; zdiagnozowanie opinii badanych o zaletach i wadach publikacji elektronicznych. W badaniu posłużono się kwestionariuszem, który wypełniło 60 studentów. Na podstawie zgromadzonego materiału wykazano, że 100% badanych korzystało z e-publikacji; codzienne użytkowanie zadeklarowało 20% respondentów; 60% co najmniej raz w tygodniu; 5% co najmniej raz w miesiącu; 15% rzadziej niż raz w miesiącu. Najczęstszą formą publikacji elektronicznych okazały się treści zamieszczane w internecie (80%), co trzeci student wskazał tradycyjną książkę z dodatkowym materiałem na CD, 6% korzystało z e-booków. Zdecydowana większość studentów (67%) określiła publikacje elektroniczne jako bardzo przydatne; 23% jako średnio przydatne; 7% jako mało przydatne i 3% jako nieprzydatne. Do najważniejszych zalet zaliczono powszechną dostępność e-publikacji, wygodę korzystania, łatwość znalezienia informacji oraz ich aktualność. Wśród wad najczęściej wskazywano wysokie koszty sprzętu, brak dostępu do internetu oraz ograniczoną liczbę publikacji z określonej dziedziny. Na podstawie wyników stwierdzono, że e-publikacje pozwalają zaoszczędzić czas i środki finansowe związane z dotarciem do interesujących treści, zwrócono równocześnie uwagę na konieczność kształtowania wśród użytkowników umiejętności etycznych i prawnych.

Autorskie słowa kluczowe: e-publikacje, e-prasa, e-książki, e-podręczniki, Internet
Author's Keywords: e-publications, e-press, e-books, e-handbooks, Internet
Deskryptory TESE: dokument elektroniczny, publikacja, edukacja, Internet, proces uczenia się, technologia informacyjno-komunikacyjna
TESE descriptors: electronic document, publication, education, Internet, learning process, ICT
Publikacje:
  • Raczyńska, M. (2008). Publikacje elektroniczne i ich przydatność w edukacji – wyniki badań. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 4(63), 74-78.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"