Tytuł badania: |
The case for culture: teachers’ views on intercultural competence in the language classroom |
Typ badania: |
międzynarodowe |
Instytucja: |
|
Data: |
kwiecień 2001 |
Badacz: |
Lucyna Aleksandrowicz-Pędich, Rafn Kjartansson |
Abstrakt: |
Celem badań o charakterze jakościowym była weryfikacja nauczycielskiego rozumienia kompetencji międzykulturowej na lekcjach języka angielskiego. Podjęto też temat próby włączenia kształcenia międzykulturowego do nauczania języków obcych. Badania polegały na: przeprowadzeniu ustrukturyzowanych wywiadów z pięcioma respondentami z każdego z wybranych krajów (Polska, Estonia, Węgry, Islandia), na szkoleniu, w którym uczestniczyli nauczyciele (prezentowali oni ćwiczenia na temat relacji kulturowych oraz czytali różnego rodzaju materiały dotyczące badanej problematyki). Podczas badań wykorzystano feedback (omawiano doświadczenia nauczycieli z przeprowadzonego wywiadu oraz ze szkolenia). Wyniki pokazały, że respondenci ze wszystkich badanych krajów zgodnie stwierdzili użyteczność włączenia kompetencji międzykulturowej do nauczania języka angielskiego. Badania dowiodły, że pomijanie tej kompetencji podczas procesu kształcenia jest dowodem ignorancji nauczanego przedmiotu. |
Deskryptory TESE: |
angielski, kompetencje, kultura, nauczyciel, język nauczania |
TESE descriptors: |
English, competence, culture, teacher, teaching language |
Publikacje: |
- Aleksandrowicz-Pędich, L. i Kjartansson, R. (2002). The case for culture: teachers’ views on intercultural competence in the language classroom. Linguodidactica, VI, 9-22.
|