BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Co dzieci wiedzą o emocjach
Instytucja:
Data: styczeń 1998 – kwiecień 1998
Badacz: Barbara Górecka-Mostowicz
Abstrakt:

Przedmiot badawczy stanowił przebieg zmian poznawczej reprezentacji emocji w ontogenezie. Do zebrania materiału badawczego posłużono się następującymi technikami ze szczegółowymi zadaniami badawczymi: nazywanie mimicznych wyrazów emocji, nazywanie zilustrowanych zachowań osób przeżywających określone emocje, definicyjne wyjaśnianie znaczenia nazw emocji, werbalizowanie wiadomości z zakresu indywidualnych doświadczeń związanych z danymi emocjami, badanie procesu semantyzacji za pomocą testu zdań niedokończonych, badanie procesu desymbolizacji, dekodowanie emocji bohatera utworu literackiego oraz ustalenie przeżyć bohatera utworu wierszowanego. Analizie poddano wypowiedzi 180 dziewczynek w wieku czterech, sześciu i dziewięciu lat w określonych sytuacjach quasi-eksperymentalnych. Grupę porównawczą stanowiło 60 studentek w wieku około 22 lat. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że wraz z wiekiem wzrasta umiejętność nazywania mimicznych wyrazów emocji. Wykazano, że do najsłabiej rozpoznawalnych wyrazów mimicznych należały: pycha, wstręt, ciekawość oraz neutralny wyraz twarzy. Ponadto okazało się, że na podstawie ilustracji zachowań pantomimicznych dziewczynki sześcioletnie (75%) oraz dziewięcioletnie (100%) lepiej rozpoznały miłość niż studentki (60%). Ustalono również, że wraz z rozwojem wzrasta trafność nazywania stanów emocjonalnych prezentowanych na ilustracjach oraz złożoność wypowiedzi interpretacyjnych. Zwrócono uwagę, że młodsze respondentki odwoływały się do zewnętrznych oznak emocji, natomiast starsze badane (studentki) głównie interpretowały wewnętrzne wyznaczniki przeżyć.

Deskryptory TESE: rozumienie, rozwój dziecka, dziecko, wiedza, wychowanie dziecka, opieka nad dzieckiem, relacje interpersonalne
TESE descriptors: comprehension, child development, child, knowledge, child rearing, childcare, interpersonal relations
Publikacje:
  • Górecka-Mostowicz, B. (2005). Co dzieci wiedzą o emocjach. Kraków: Wydawnictwo Naukowe AP.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"