Tytuł badania: |
Aktywność komunikacyjna dzieci w wieku przedszkolnym: sprawność językowa a gestykulacja |
Instytucja: |
|
Data: |
[1999] |
Badacz: |
Magdalena Grochowalska |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na pytania: Jaki jest związek między poziomem rozwoju mowy dziecka a umiejętnością niewerbalnego kodowania komunikatów? Czy związek ten zależy od wieku dziecka? Do zebrania materiału badawczego posłużono się testem sprawności językowej H-S-E-T H. Grimm i H. Schöler w adaptacji M. Przetacznik-Gierowskiej, M. Kielar i A. Litwy. Badaniem objęto 60 dzieci w wieku czterech i sześciu lat (po 30 w każdym przedziale wiekowym), uczęszczających do przedszkola od trzeciego roku życia. Respondenci zamieszkiwali środowisko wielkomiejskie (Kraków). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że w gestykulacjach badanych dzieci wyraźnie dominowały dookreślenia, a ich liczba istotnie wzrastała z wiekiem. Wykazano również pozytywną zależność między poziomem rozwoju mowy a średnią łączną liczbą gestów. Okazało się, że młodszych respondentów o wyższym poziomie rozwoju mowy cechowało istotnie częstsze używanie gestów zarówno autonomicznych, jak i dookreśleń. Z kolei starsi respondenci o wyższym poziomie rozwoju mowy charakteryzowali się istotnie częstszym stosowaniem pozasłownych dookreśleń. |
Deskryptory TESE: |
kompetencje językowe, umiejętności komunikowania się, umiejętność mówienia, dziecko, rozwój dziecka, wiek, sprawność |
TESE descriptors: |
language skills, communicative competences, oral skills, child, child development, age, efficiency |
Publikacje: |
- Grochowalska, M. (2001). Aktywność komunikacyjna dzieci w wieku przedszkolnym: sprawność językowa a gestykulacja. Psychologia Rozwojowa, 1-2, 119-129.
|