BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Aktywność komunikacyjna dzieci w wieku przedszkolnym: sprawność językowa a gestykulacja
Instytucja:
Data: [1999]
Badacz: Magdalena Grochowalska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na pytania: Jaki jest związek między poziomem rozwoju mowy dziecka a umiejętnością niewerbalnego kodowania komunikatów? Czy związek ten zależy od wieku dziecka? Do zebrania materiału badawczego posłużono się testem sprawności językowej H-S-E-T H. Grimm i H. Schöler w adaptacji M. Przetacznik-Gierowskiej, M. Kielar i A. Litwy. Badaniem objęto 60 dzieci w wieku czterech i sześciu lat (po 30 w każdym przedziale wiekowym), uczęszczających do przedszkola od trzeciego roku życia. Respondenci zamieszkiwali środowisko wielkomiejskie (Kraków). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że w gestykulacjach badanych dzieci wyraźnie dominowały dookreślenia, a ich liczba istotnie wzrastała z wiekiem. Wykazano również pozytywną zależność między poziomem rozwoju mowy a średnią łączną liczbą gestów. Okazało się, że młodszych respondentów o wyższym poziomie rozwoju mowy cechowało istotnie częstsze używanie gestów zarówno autonomicznych, jak i dookreśleń. Z kolei starsi respondenci o wyższym poziomie rozwoju mowy charakteryzowali się istotnie częstszym stosowaniem pozasłownych dookreśleń.

Deskryptory TESE: kompetencje językowe, umiejętności komunikowania się, umiejętność mówienia, dziecko, rozwój dziecka, wiek, sprawność
TESE descriptors: language skills, communicative competences, oral skills, child, child development, age, efficiency
Publikacje:
  • Grochowalska, M. (2001). Aktywność komunikacyjna dzieci w wieku przedszkolnym: sprawność językowa a gestykulacja. Psychologia Rozwojowa, 1-2, 119-129.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"