Abstrakt: |
Eksperyment badawczo-wdrożeniowy przeprowadzono w zakresie profilaktyki typu drugiego (według rozróżnienia G. Caplana, 1964), czyli zmierzającej do maksymalnej redukcji pojawienia się chorób, zaburzeń psychicznych i innych zaburzeń zachowania poprzez koordynowanie wysiłków nastawionych na wczesne dostrzeganie przyczyn oraz szybkiej i efektywnej interwencji, zmierzającej do ich likwidacji. Tego rodzaju działania profilaktyczne odnoszą się głównie do populacji uczniów szkół podstawowych ze względu na związki łączące wczesne trudności z nauką, trudności wychowawcze, zaburzenia zachowania czy niedostosowanie społeczne z późniejszymi problemami zdrowia psychicznego. Eksperyment przeprowadzono w szkołach w Bielsku-Białej oraz rejonie Katowic, wśród uczniów klas V-VII. Wyniki były na tyle obiecujące i łatwe do uzyskania przez każdego odpowiednio przeszkolonego nauczyciela, że zachęcały do ich powszechnej popularyzacji. |