Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu: określenia różnic w zakresie zachowań związanych z jedzeniem; pomiaru wybranych zmiennych psychologicznych, tj.: poczucia własnej wartości i skuteczności, umiejscowienia kontroli zdrowia, lęku i radzenia sobie ze stresem w grupie dziewcząt z nadwagą i z wagą w normie; ustalenia zależności pomiędzy analizowanymi zmiennymi psychologicznymi a zachowaniami związanymi z jedzeniem w obydwu badanych grupach; ustalenia psychologicznych wyznaczników zachowań związanych z jedzeniem, takich jak przejadanie się i powstrzymywanie się od jedzenia u dziewcząt z nadwagą i wagą w normie. Do zebrania materiału badawczego posłużono się Kwestionariuszem Zachowań Związanych z Jedzeniem N. Ogińskiej-Bulik i L. Putyńskiego, Inwentarzem Stanu i Cechy Lęku Spielbergera w adaptacji Sosnowskiego i in., Inwentarzem Poczucia Własnej Wartości Coopersmitha w adaptacji Z. Juczyńskiego, Skalą Kompetencji Osobistej Juczyńskiego, Skalą Umiejscowienia Kontroli Zdrowia dla Dzieci (wersją D) oraz Kwestionariuszem Jak sobie radzisz? W badaniu wzięło udział 80 dziewcząt w wieku od 10 do 12 lat (w tym dziewczynki z nadwagą oraz wagą w normie). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono występowanie różnic w zakresie zachowań związanych z jedzeniem i umiejscowieniem kontroli zdrowia między dwiema grupami respondentek. Wykazano, że dziewczynki z nadwagą cechowała większa skłonność do nawykowego i emocjonalnego przejadania się oraz stosowania restrykcji dietetycznych. |