BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Psychologiczne właściwości komunikatywności uczniów o różnym nastawieniu do stosunków interpersonalnych
Data: [1999]
Badacz: Anton I. Krupnow, Olga W. Sołonkina
Abstrakt:

Celem badania było określenie psychologicznych właściwości komunikatywności uczniów o różnym nastawieniu do stosunków interpersonalnych. Do określenia nastawienia do stosunków interpersonalnych wykorzystano metodę K. Thomasa. Na podstawie wyników podzielono uczniów na trzy grupy: produktywną (N = 27), o nastawieniu adaptacyjnym (N = 25), o nastawieniu konkurującym (N = 25). Osoby z grupy produktywnej były nastawione przede wszystkim na współpracę i kompromis, badani z drugiej grupy – na adaptację i unikanie, a z trzeciej – na konkurencję i rywalizację. Wyniki badania wykazały, że uczniowie o nastawieniu produktywnym starali się urozmaicać relacje interpersonalne, a osoby o nastawieniu adaptacyjnym nawiązywały relacje z innymi ludźmi w sposób stereotypowy i sprawdzony. Uczniowie z grupy produktywnej odznaczali się łatwością komunikacyjną, w różnorodny sposób przejawiali swoją komunikatywność. Osoby o nastawieniu adaptacyjnym były w kontaktach z innymi ludźmi słabo intensywne, cechowały się niestałą komunikatywnością. Stwierdzono, że uczniowie o nastawieniu produktywnym dążyli do samodzielnego kierowania i kontrolowania swojej komunikatywności. Uczniowie charakteryzujący się nastawieniem konkurencyjnym byli z kolei w kontaktach z innymi ludźmi bardziej bezpośredni, nie skupiali się na sterowaniu swoimi porywami i dążeniami; z drugiej strony osoby o nastawieniu adaptacyjnym były w relacjach z innymi bardziej powściągliwe i skłonne do kontrolowania zachowań. Uczniowie z grupy adaptacyjnej byli bardziej egocentryczni w pobudkach i konkretni w realizacji komunikatywności. Nie zaobserwowano, by uczniowie produktywni i konkurujący różnili się między sobą pod względem motywacyjno-zmysłowego aspektu komunikatywności.

Deskryptory TESE: relacje interpersonalne, komunikacja werbalna, konflikt, rozstrzygnięcie sporu, postawa, kompetencje społeczne, kompetencje, zachowania społeczne
TESE descriptors: interpersonal relations, verbal communication, conflict, dispute settlement, attitude, social competences, competence, social behaviour
Publikacje:
  • Krupnow, I.A. i Sołonkina, W.O. (1999). Psychologiczne właściwości komunikatywności uczniów o różnym nastawieniu do stosunków interpersonalnych. Edukacja Humanistyczna, 1, 137-150.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"