Abstrakt: |
Celem badania było określenie psychologicznych właściwości komunikatywności uczniów o różnym nastawieniu do stosunków interpersonalnych. Do określenia nastawienia do stosunków interpersonalnych wykorzystano metodę K. Thomasa. Na podstawie wyników podzielono uczniów na trzy grupy: produktywną (N = 27), o nastawieniu adaptacyjnym (N = 25), o nastawieniu konkurującym (N = 25). Osoby z grupy produktywnej były nastawione przede wszystkim na współpracę i kompromis, badani z drugiej grupy – na adaptację i unikanie, a z trzeciej – na konkurencję i rywalizację. Wyniki badania wykazały, że uczniowie o nastawieniu produktywnym starali się urozmaicać relacje interpersonalne, a osoby o nastawieniu adaptacyjnym nawiązywały relacje z innymi ludźmi w sposób stereotypowy i sprawdzony. Uczniowie z grupy produktywnej odznaczali się łatwością komunikacyjną, w różnorodny sposób przejawiali swoją komunikatywność. Osoby o nastawieniu adaptacyjnym były w kontaktach z innymi ludźmi słabo intensywne, cechowały się niestałą komunikatywnością. Stwierdzono, że uczniowie o nastawieniu produktywnym dążyli do samodzielnego kierowania i kontrolowania swojej komunikatywności. Uczniowie charakteryzujący się nastawieniem konkurencyjnym byli z kolei w kontaktach z innymi ludźmi bardziej bezpośredni, nie skupiali się na sterowaniu swoimi porywami i dążeniami; z drugiej strony osoby o nastawieniu adaptacyjnym były w relacjach z innymi bardziej powściągliwe i skłonne do kontrolowania zachowań. Uczniowie z grupy adaptacyjnej byli bardziej egocentryczni w pobudkach i konkretni w realizacji komunikatywności. Nie zaobserwowano, by uczniowie produktywni i konkurujący różnili się między sobą pod względem motywacyjno-zmysłowego aspektu komunikatywności. |