BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rymy i aliteracje jako wskaźnik poziomu rozwoju fonologicznego dzieci w wieku przedszkolnym
Data: [2000]
Badacz: Małgorzata Lipowska
Abstrakt:

Celem badania była diagnoza prawidłowości rozwoju poszczególnych umiejętności wchodzących w skład kompetencji fonologicznej dzieci w wieku przedszkolnym. Do oceny umiejętności zidentyfikowania elementów śródsylabowych posłużono się próbą eksperymentalną Rymy i Aliteracje, która składała się z dwóch części: rozpoznawanie rymów oraz rozpoznawanie aliteracji. Próba badawcza liczyła 120 dzieci w wieku 3-6 lat, które uczęszczały do przedszkoli w Trójmieście. Respondentów podzielono na cztery grupy ze względu na wiek (po 30 osób w każdej grupie). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono wzrost poziomu poszczególnych elementów kompetencji fonologicznej wraz z wiekiem. Jednocześnie wykazano, że niezależnie od wieku respondentów najłatwiejsze były zadania oparte na sylabach, z kolei do najtrudniejszych należały zadania z fonemami. Ponadto nie odnotowano jakichkolwiek istotnych różnic pomiędzy chłopcami a dziewczynkami w zakresie poziomu rozwoju umiejętności identyfikowania rymów oraz aliteracji. Nie zaobserwowano również jakichkolwiek istotnych różnic pod względem poziomu rozwoju kompetencji fonologicznej na poszczególnych poziomach wieku pomiędzy dziećmi z prawidłową i błędną artykulacją.

Deskryptory TESE: wiek, edukacja przedszkolna, dziecko, rozwój dziecka, kompetencje językowe
TESE descriptors: age, pre-primary education, child, child development, language skills
Publikacje:
  • Lipowska, M. (2001). Rymy i aliteracje jako wskaźnik poziomu rozwoju fonologicznego dzieci w wieku przedszkolnym. Psychologia Rozwojowa, 1-2, 107-118.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"