Tytuł badania: |
Rymy i aliteracje jako wskaźnik poziomu rozwoju fonologicznego dzieci w wieku przedszkolnym |
Data: |
[2000] |
Badacz: |
Małgorzata Lipowska |
Abstrakt: |
Celem badania była diagnoza prawidłowości rozwoju poszczególnych umiejętności wchodzących w skład kompetencji fonologicznej dzieci w wieku przedszkolnym. Do oceny umiejętności zidentyfikowania elementów śródsylabowych posłużono się próbą eksperymentalną Rymy i Aliteracje, która składała się z dwóch części: rozpoznawanie rymów oraz rozpoznawanie aliteracji. Próba badawcza liczyła 120 dzieci w wieku 3-6 lat, które uczęszczały do przedszkoli w Trójmieście. Respondentów podzielono na cztery grupy ze względu na wiek (po 30 osób w każdej grupie). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono wzrost poziomu poszczególnych elementów kompetencji fonologicznej wraz z wiekiem. Jednocześnie wykazano, że niezależnie od wieku respondentów najłatwiejsze były zadania oparte na sylabach, z kolei do najtrudniejszych należały zadania z fonemami. Ponadto nie odnotowano jakichkolwiek istotnych różnic pomiędzy chłopcami a dziewczynkami w zakresie poziomu rozwoju umiejętności identyfikowania rymów oraz aliteracji. Nie zaobserwowano również jakichkolwiek istotnych różnic pod względem poziomu rozwoju kompetencji fonologicznej na poszczególnych poziomach wieku pomiędzy dziećmi z prawidłową i błędną artykulacją. |
Deskryptory TESE: |
wiek, edukacja przedszkolna, dziecko, rozwój dziecka, kompetencje językowe |
TESE descriptors: |
age, pre-primary education, child, child development, language skills |
Publikacje: |
- Lipowska, M. (2001). Rymy i aliteracje jako wskaźnik poziomu rozwoju fonologicznego dzieci w wieku przedszkolnym. Psychologia Rozwojowa, 1-2, 107-118.
|