BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Ruchliwość zachowania się uczniów a ich wyniki w nauce
Data: [2001]
Badacz: Jerzy Nosarzewski
Abstrakt:

Celem badania było określenie związku między ruchliwością zachowania się ucznia a jego wynikami w nauce. Do pomiaru ruchliwości zachowania wykorzystano Kwestionariusz Temperamentu Strelaua; podzielono badanych na trzy kategorie ze względu na poziom ruchliwości. Wyniki uczenia się sprawdzono za pomocą eksperymentu uwzględniającego trzy zadania poznawcze oraz ocen szkolnych ze wszystkich przedmiotów za pierwsze półrocze nauki. Pierwsze zadanie poznawcze polegało na pisaniu wyrazów za pomocą umownych znaków i objęto nim 171 uczniów. Drugie zadanie dotyczyło rozwiązywania zadań logicznych i objęto nim 204 uczniów. Trzecie zadanie polegało na zapamiętywaniu treści tekstu i objęto nim 409 uczniów. Uzyskane wyniki pozwoliły stwierdzić występowanie istotnej statystycznie zależności między ruchliwością uczniów a wynikami uzyskanymi przez nich w przypadku wszystkich trzech zadań poznawczych. Uczniowie z wysokim poziomem ruchliwości uzyskiwali znacząco wyższe wyniki w trzech zadaniach niż uczniowie o średnim i niskim poziomie ruchliwości. Stwierdzono również, że im ruchliwość zachowania uczniów była wyższa, tym istotnie wyższe były oceny otrzymywane z przedmiotów szkolnych. W porównaniu z osobami powolnymi osoby o wysokiej ruchliwości popełniały znacząco większą liczbę błędów podczas pisania wyrazów za pomocą umownych znaków i podczas odtwarzania treści tekstu.

Deskryptory TESE: szkoła podstawowa, efekt uczenia się, uczeń, trudności w nauce, zachowania
TESE descriptors: primary school, learning outcome, pupil, learning difficulty, behaviour
Publikacje:
  • Nosarzewski, J. (2001). Ruchliwość zachowania się uczniów a ich wyniki w nauce. Edukacja, 1, 74-81.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"