Abstrakt: |
Główne pytania badawcze brzmiały: Czy poziom integracji małżeństwa rodziców wpływa na strukturalizację i treść wiedzy o małżeństwie u młodzieży? Jaki jest związek między strukturalizacją i treścią wiedzy o małżeństwie a integracją małżeństwa rodziców w obrębie badanych grup? W badaniu wykorzystano test Kruskala-Wallisa. Łącznie w badaniu wzięło udział 125 osób w wieku 19-24 lat (32 kobiety i 32 mężczyzn z grupy kontrolnej, w której był wysoki wskaźnik integracji małżeństwa rodziców; 31 mężczyzn oraz 30 kobiet z grupy eksperymentalnej o niskiej integracji małżeństwa rodziców). W badaniu wykorzystano takie narzędzia badawcze jak: Dyadic Adjustment Scale (DAS, oprac. Spanier), Kwestionariusz Stylu Spostrzegania „Koło” (oprac. Shalit), Test rysunku małżeństwa, wypowiedź. Wyniki badania poddano analizie statystycznej. Wyniki analizy danych dotyczyły m.in.: więzi emocjonalnej w relacji małżeńskiej, komunikacji małżeńskiej, rodzicielstwa, roli męża i żony w małżeństwie. Wnioski z badania pokazały m.in., że wiedza młodzieży o małżeństwie różni się w zależności od poziomu integracji małżeństwa rodziców. Ponadto wykazano m.in. brak różnicy w zakresie strukturalnych właściwości wiedzy o małżeństwie. |