BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Integracja – siła dynamizująca czy zagrażająca funkcjonowaniu dziecka – z perspektywy ucznia, nauczyciela i rodziców
Instytucja:
Data: [1997]
Badacz: Małgorzata Jachym
Abstrakt:

Celem badania było uzyskanie informacji na temat funkcjonowania uczniów niepełnosprawnych w sytuacjach zadaniowych, społecznych i relacjach z dorosłymi. W badaniu wzięło udział 33 uczniów upośledzonych ruchowo i 42 uczniów lekko upośledzonych, a także 33 nauczycieli klas integracyjnych i 35 rodziców dzieci niepełnosprawnych. Respondenci pochodzili z: Krakowa, Katowic, Bielska-Białej, Częstochowy i Rudy Śląskiej. Posłużono się ankietą zawierającą pytania zamknięte i otwarte. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że 87,9% uczniów z dysfunkcją ruchu i 76,1% lekko upośledzonych lubiło chodzić do szkoły. Dzieci z dysfunkcją ruchu lubiły chodzić do szkoły z powodów poznawczych (42,4%), społecznych (30,3%) i hedonistycznych (36,4%). Z powodów poznawczych chodziło do szkoły 14% uczniów lekko upośledzonych, 45,2% z powodów społecznych, a 9,5% z powodów hedonistycznych. Wśród uczniów z upośledzeniem ruchu największą popularnością cieszyły się matematyka (57,6% wyborów) i język polski (42,4%), mniejszą – plastyka (21,4%), środowisko (12,1%) i wychowanie fizyczne (12,1%). Uczniowie lekko upośledzeni preferowali wychowanie fizyczne (45,2%), język polski (38%), matematykę (21,4%), plastykę (11,9%) i środowisko (9,5%). 84,8% respondentów niepełnosprawnych i 80,9% lekko upośledzonych miało swoich bliskich kolegów. 72,7% niepełnosprawnych było zapraszanych przez rówieśników do wspólnych zabaw. Zdaniem 90,9% osób z dysfunkcją ruchu ich rówieśnicy z nimi rozmawiają. 36,4% niepełnosprawnych było odwiedzanych we własnych domach przez kolegów. W grupie lekko upośledzonych do wspólnej zabawy było zapraszanych 71,4% dzieci. 90,9% niepełnosprawnych i 95,2% upośledzonych potwierdziło, że otrzymują pomoc od nauczycieli. Zdaniem 45,4% nauczycieli dzieci niepełnosprawne czuły się w szkole bardzo dobrze. Taką samą opinię wyraziło 31,3% rodziców. O dobrym samopoczuciu dzieci niepełnosprawnych w szkole wypowiedziało się 51,4% nauczycieli i 68,5% rodziców. W opinii 30,3% nauczycieli niektóre dzieci niepełnosprawne sprawiają kłopoty wychowawcze. 90,9% nauczycieli twierdziło, że dzieci upośledzone otrzymują pomoc ze strony szkoły. Wyniki badania pokazały, że większość dzieci dobrze i bardzo dobrze funkcjonowała w środowisku szkolnym. Respondenci byli akceptowani przez rówieśników i otrzymywali pomoc zarówno od kolegów, jak i nauczycieli. Mimo to niepokojem napawa fakt, że dzieci borykały się z licznymi trudnościami szkolnymi.

Deskryptory TESE: upośledzenie, upośledzenie fizyczne, niepełnosprawność intelektualna, postawa wobec szkoły, niepowodzenie szkolne, niekorzystne położenie, specjalne potrzeby edukacyjne, trudności w nauce
TESE descriptors: disability, physical disability, intellectual disability, attitude towards school, school failure, disadvantaged background, special educational needs, learning difficulty
Publikacje:
  • Jachym, M. (1998). Integracja – siła dynamizująca czy zagrażająca funkcjonowaniu dziecka – z perspektywy ucznia, nauczyciela i rodziców. Auxilium Sociale – Wsparcie Społeczne, 1, 101-108.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"