BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Integracja szkolna dzieci niepełnosprawnych i możliwości jej realizacji w regionie północno-wschodnim Polski
Data: 1994
Badacz: Maria Ożóg-Radew
Abstrakt:

Przedmiotem badania były integracja szkolna dzieci niepełnosprawnych i możliwości jej realizacji w regionie północno-wschodnim Polski. Badaniem objęto 100 szkół i 1091 nauczycieli. Zastosowaną metodą był sondaż diagnostyczny. Wykorzystano takie techniki jak: ankieta, analiza dokumentów oraz skala do mierzenia postaw nauczycielskich wobec uczniów niepełnosprawnych. 71,2% nauczycieli było po studiach wyższych, 27,6% miało przedmiotowe wykształcenie wyższe. 19,8% respondentów posiadało niepełne wykształcenie wyższe. 9% nauczycieli legitymowało się jedynie średnim wykształceniem. 32,9% badanych pracowało w szkole ponad 15 lat. 67,9% respondentów oceniło swój poziom przygotowania specjalistycznego jako niedostateczny. Tylko 19,5% nauczycieli uważa swoją wiedzę specjalistyczną za zadowalającą. 12,6% badanych uznało, że są dobrze przygotowani do pracy z niepełnosprawnymi dziećmi. 24,7% respondentów zdobywało swoją wiedzę w ramach samokształcenia, 15,5% na kursach, a blisko połowa podczas zajęć z pedagogiki specjalnej. 67,7% badanych chciałoby dokształcać się w tym kierunku. 5% nauczycieli w ogóle nie myślało o jakimkolwiek dokształcaniu, a pozostali nie uważają, by była to dobra forma uzupełniania umiejętności. 74% ankietowanych twierdziło, że dzieci niepełnosprawne powinny trafiać do szkół masowych. W 61% badanych szkół zatrudniano pedagoga (w 47% placówek – na całym etacie). Tylko 3% badanych placówek posiadało psychologa. W 11% szkół pracowali logopedzi, w 12% fizjoterapeuci. W 93% placówek prowadzono zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla dzieci mających problemy z nauką. W 61% szkół odbywały się również zajęcia kompensacyjno-korekcyjne. Na ogół jednak lekcje takie były prowadzone przez nauczycieli nieprzygotowanych odpowiednio do tego typu pracy. Tylko w 38% placówek pracowali lekarze, w 34% stomatolodzy, w 62% pielęgniarki. W opinii samych dyrektorów aż 63% szkół nie posiadało odpowiednich warunków lokalowych. Z bazy lokalowej było zadowolonych tylko 17% dyrektorów. W 36% szkół liczebność klas wynosiła średnio 26 uczniów. Aż 75% placówek borykało się z trudnościami finansowymi. Dyrektorzy pozostałych placówek uważali, że sytuacja finansowa ich szkół była zadowalająca.

Deskryptory TESE: niepełnosprawność intelektualna, osoby niepełnosprawne, upośledzenie, upośledzenie fizyczne, specjalne potrzeby edukacyjne, socjalizacja, zachowania społeczne, kompetencje społeczne, trudności w nauce
TESE descriptors: intellectual disability, people with disabilities, disability, physical disability, special educational needs, socialisation, social behaviour, social competences, learning difficulty
Publikacje:
  • Ożóg-Radew, M. (1996). Integracja szkolna dzieci niepełnosprawnych i możliwości jej realizacji w regionie północno-wschodnim Polski. Test, 2, 63-72.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"