BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Integracja treści kształcenia polonistycznego na poziomie szkoły wyższej w opinii nauczycieli polonistów
Instytucja:
Data: [1991]
Badacz: Henryk Kurczab, Renata Mroczka
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu: 1) uzyskania informacji na temat sposobów integrowania treści kształcenia w toku studiów polonistycznych (na przestrzeni około 40 lat); 2) analizy funkcjonowania związków między przedmiotami studiów polonistycznych w perspektywie przygotowania do zawodu nauczycielskiego; 3) zbadania roli dydaktyki literatury i języka w scalaniu wiedzy i umiejętności zawodowych nauczycieli polonistów. Próbę badawczą stanowiło 170 nauczycieli pracujących w szkołach podstawowych i średnich z różnych regionów Polski (w tym z Rzeszowa, Kielc, Tarnowa, Torunia, Białegostoku, Krakowa). Do zebrania materiału badawczego wykorzystano kwestionariusz ankiety. 77% respondentów opowiedziało się za koniecznością zbliżenia treści kształcenia szkół różnych szczebli. Zdaniem 87% badanych znajomość metodologii badań literackich, lingwistycznych i innych jest konieczna. Na podstawie otrzymanych odpowiedzi wykazano również, że zasadniczym przedmiotem, który dostarcza wiedzy zawodowej, według około 80% ankietowanych jest metodyka nauczania literatury oraz języka polskiego. Zgromadzony materiał pozwolił ujawnić, że 95% respondentów wiedzę na temat sztuki plastycznej, muzyki, architektury itd. zdobywało samodzielnie. 40% osób nie zapoznało się w trakcie studiów z problematyką przekładu intersemiotycznego.

Deskryptory TESE: treści kształcenia, program nauczania, szkoła wyższa, szkolnictwo wyższe, kształcenie nauczycieli
TESE descriptors: content of learning, curriculum, higher education, higher education, teacher education
Publikacje:
  • Mroczka, R. (1991). Integracja treści kształcenia polonistycznego na poziomie szkoły wyższej w opinii nauczycieli polonistów. Zeszyty Naukowe WSP w Rzeszowie. Seria Filologiczna: Dydaktyka, 1, 77-85.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"