Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu: 1) uzyskania informacji na temat sposobów integrowania treści kształcenia w toku studiów polonistycznych (na przestrzeni około 40 lat); 2) analizy funkcjonowania związków między przedmiotami studiów polonistycznych w perspektywie przygotowania do zawodu nauczycielskiego; 3) zbadania roli dydaktyki literatury i języka w scalaniu wiedzy i umiejętności zawodowych nauczycieli polonistów. Próbę badawczą stanowiło 170 nauczycieli pracujących w szkołach podstawowych i średnich z różnych regionów Polski (w tym z Rzeszowa, Kielc, Tarnowa, Torunia, Białegostoku, Krakowa). Do zebrania materiału badawczego wykorzystano kwestionariusz ankiety. 77% respondentów opowiedziało się za koniecznością zbliżenia treści kształcenia szkół różnych szczebli. Zdaniem 87% badanych znajomość metodologii badań literackich, lingwistycznych i innych jest konieczna. Na podstawie otrzymanych odpowiedzi wykazano również, że zasadniczym przedmiotem, który dostarcza wiedzy zawodowej, według około 80% ankietowanych jest metodyka nauczania literatury oraz języka polskiego. Zgromadzony materiał pozwolił ujawnić, że 95% respondentów wiedzę na temat sztuki plastycznej, muzyki, architektury itd. zdobywało samodzielnie. 40% osób nie zapoznało się w trakcie studiów z problematyką przekładu intersemiotycznego. |