Abstrakt: |
Przeprowadzone badanie miało na celu odpowiedź na pytanie: w jakim zakresie w toku studiów zapobiega się mechanicznemu dzieleniu wiedzy pedagogicznej, filozoficznej i socjologicznej oraz przedmiotów kierunkowych. Ankietę na temat integracji kształcenia polonistycznego na poziomie szkoły wyższej uzupełniło 20 pracowników naukowo-dydaktycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego, Uniwersytetu Szczecińskiego, Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Rzeszowie i Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy (w tym sześciu magistrów asystentów, ośmiu doktorów, czterech docentów doktorów habilitowanych oraz dwóch profesorów). Najczęściej wskazywanymi przedmiotami kierunkowymi, z którymi należy wiązać wiedzę prowadzonego przez ankietowanych przedmiotu, były: historia literatury, metodologia badań literackich oraz zagadnienia kultury i sztuki współczesnej. Zdaniem badanych największą rolę w całokształcie studiów polonistycznych odgrywa pedagogika. Według respondentów w zakresie studiowania filozofii należy analizować i interpretować prace kanoniczne w zakresie wiedzy humanistycznej i literatury (np. Platon). Rolę przedmiotu scalającego wiedzę kierunkową (obok pedagogiki i filozofii) przyznano także socjologii. Zdaniem wszystkich respondentów (100%) mechanicznemu dzieleniu wiedzy zapobiega koordynacja programów nauczania w zakresie obowiązujących treści konkretnych przedmiotów. |