BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Integracja treści kształcenia polonistycznego na poziomie szkoły wyższej w opinii pedagogów, socjologów i filozofów
Instytucja:
Data: [1991]
Badacz: Janina Kurczab
Abstrakt:

Przeprowadzone badanie miało na celu odpowiedź na pytanie: w jakim zakresie w toku studiów zapobiega się mechanicznemu dzieleniu wiedzy pedagogicznej, filozoficznej i socjologicznej oraz przedmiotów kierunkowych. Ankietę na temat integracji kształcenia polonistycznego na poziomie szkoły wyższej uzupełniło 20 pracowników naukowo-dydaktycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego, Uniwersytetu Szczecińskiego, Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Rzeszowie i Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy (w tym sześciu magistrów asystentów, ośmiu doktorów, czterech docentów doktorów habilitowanych oraz dwóch profesorów). Najczęściej wskazywanymi przedmiotami kierunkowymi, z którymi należy wiązać wiedzę prowadzonego przez ankietowanych przedmiotu, były: historia literatury, metodologia badań literackich oraz zagadnienia kultury i sztuki współczesnej. Zdaniem badanych największą rolę w całokształcie studiów polonistycznych odgrywa pedagogika. Według respondentów w zakresie studiowania filozofii należy analizować i interpretować prace kanoniczne w zakresie wiedzy humanistycznej i literatury (np. Platon). Rolę przedmiotu scalającego wiedzę kierunkową (obok pedagogiki i filozofii) przyznano także socjologii. Zdaniem wszystkich respondentów (100%) mechanicznemu dzieleniu wiedzy zapobiega koordynacja programów nauczania w zakresie obowiązujących treści konkretnych przedmiotów.

Deskryptory TESE: treści kształcenia, program nauczania, kształcenie nauczycieli, szkolnictwo wyższe, szkoła wyższa
TESE descriptors: content of learning, curriculum, teacher education, higher education, higher education
Publikacje:
  • Kurczab, J. (1991). Integracja treści kształcenia polonistycznego na poziomie szkoły wyższej w opinii pedagogów, socjologów i filozofów. Zeszyty Naukowe WSP w Rzeszowie. Seria Filologiczna: Dydaktyka, 1, 69-76.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"