BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Integracja treści kształcenia polonistycznego na poziomie szkoły wyższej w opinii studentów filologii polskiej
Instytucja:
Data: [1991]
Badacz: Elżbieta Kozłowska
Abstrakt:

Celem przeprowadzonego badania było: 1) uzyskanie informacji na temat sposobów integrowania treści kształcenia w toku studiów polonistycznych; 2) przeprowadzenie analizy funkcjonalnych związków między przedmiotami studiów polonistycznych w perspektywie przygotowania do zawodu nauczyciela. Próbę badawczą stanowiło 442 studentów filologii polskiej WSP w Częstochowie, Słupsku, Olsztynie i Rzeszowie oraz uniwersytetów: Śląskiego, Marii Curie-Skłodowskiej, Szczecińskiego, Mikołaja Kopernika i Wrocławskiego. Do zebrania materiału badawczego zastosowano ankietę „Integracja treści kształcenia polonistycznego na poziomie szkoły wyższej”. W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że według przeważającej części studentów integracja nauk wywiera pozytywny wpływ na ich rozwój oraz efektywność procesu dydaktycznego. Ponadto okazało się, że większość studentów uważała za konieczne scalanie treści kształcenia w szkole wyższej (przede wszystkim ze względu na funkcję scalającą przedmiotów pomocniczych – m.in. psychologii, pedagogiki, socjologii czy estetyki). Jednocześnie zwrócono uwagę na nieznajomość badanych pojęcia przekładu intersemiotycznego. Na podstawie otrzymanych odpowiedzi okazało się również, że według respondentów sporadycznie wiąże się na studiach naukę o literaturze z kontekstem kulturowym, filozoficznym czy artystycznym. Dodatkowo zdaniem studentów w analizie dzieł literackich bardzo rzadko wykorzystuje się wiedzę językoznawczą (najczęściej sięgając jedynie do stylistyki i składni).

Deskryptory TESE: treści kształcenia, język ojczysty, literatura, studia wyższe, szkoła wyższa, kształcenie nauczycieli, uniwersytet, program nauczania
TESE descriptors: content of learning, mother tongue, literature, higher education course, higher education, teacher education, universty, curriculum
Publikacje:
  • Kozłowska, E. (1991). Integracja treści kształcenia polonistycznego na poziomie szkoły wyższej w opinii studentów filologii polskiej. Zeszyty Naukowe WSP w Rzeszowie. Seria Filologiczna: Dydaktyka, 1, 87-104.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"