BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Integracja treści kształcenia polonistycznego w opinii nauczycieli akademickich
Instytucja:
Data: [1991]
Badacz: Henryk Kurczab
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: w jakim stopniu i zakresie działania scalające znalazły odzwierciedlenie w uczelniach kształcących nauczycieli? jaki jest stosunek przedstawicieli przedmiotów kierunkowych do kształcenia scalającego i możliwości jego realizacji w praktyce dydaktycznej szkoły wyższej? Do zebrania materiału badawczego zastosowano kwestionariusz, który rozesłano do wszystkich uniwersytetów i wyższych szkół pedagogicznych w Polsce. W analizie uwzględniono 51 ankiet odesłanych i uzupełnionych przez naukowców (w tym pięciu asystentów, 33 adiunktów, ośmiu docentów z habilitacją oraz czterech profesorów zwyczajnych) z Uniwersytetu Wrocławskiego, Uniwersytetu Łódzkiego, Uniwersytetu Śląskiego, Uniwersytetu Szczecińskiego, Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Kielcach i Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Rzeszowie.Zdaniem większości ankietowanych (31 osób) znajomość treści nauczania szkół niższego szczebla jest niezbędna. 40 respondentów opowiedziało się także za potrzebą respektowania na zajęciach dydaktycznych jak najlepszego przygotowania studentów do zawodu nauczyciela. Według 25 badanych w procesie nauczania akademickiego bardzo istotna jest integracja wszelkich działań dydaktycznych, przeciwko było 13 osób, natomiast brak zdania na ten temat wyraziło 12 respondentów. W opinii ponad połowy ankietowanych nauczycieli akademickich (56,8%) nie ma potrzeby zbliżania struktury przedmiotów uniwersyteckich do treści zawartych w programach niższego szczebla.

Deskryptory TESE: treści kształcenia, program nauczania, studia wyższe, szkolnictwo wyższe, uniwersytet, kształcenie nauczycieli
TESE descriptors: content of learning, curriculum, higher education course, higher education, universty, teacher education
Publikacje:
  • Kurczab, H. (1991). Integracja treści kształcenia polonistycznego w opinii nauczycieli akademickich. Zeszyty Naukowe WSP w Rzeszowie. Seria Filologiczna: Dydaktyka, 1, 41-67.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"