Obserwuj
Tytuł badania: |
Postawy młodzieży szkół średnich wobec życia seksualnego |
Instytucja: |
|
Data: |
[1996] |
Badacz: |
Sabina Królikowska |
Abstrakt: |
Przedmiotem badań były poglądy i postawy młodzieży na temat życia seksualnego. Wybrane pytania badawcze brzmiały następująco: skąd młodzież czerpie informacje na temat życia seksualnego oraz jaki jest wpływ poszczególnych źródeł na ową wiedzę; z kim młodzi ludzie rozmawiają na temat seksu; jak przedstawia się sprawa inicjacji seksualnej wśród badanej młodzieży. W badaniach wzięli udział uczniowie szkół średnich. Podzielono ich na dwie grupy: uczniowie poznańskich szkół ogólnokształcących oraz uczniowie ze szkół o profilu zawodowym. Łącznie przebadano 56% kobiet oraz 44% mężczyzn. Wyniki badań potwierdziły, że ponad 83% młodzieży sądzi, że małżeństwo nie jest warunkiem współżycia płciowego. Prawie 17% badanych stwierdziło, że seks przed ślubem jest niedopuszczalny (co szósty badany). Podczas realizacji badań zapytano respondentów o ich postawy wobec sex-shopów. Okazało się, że dwóch na trzech badanych mężczyzn popiera tego rodzaju sklepy (kobiety zadeklarowały poparcie w 25%). Ponadto w doniesieniu znajdują się takie informacje jak: aprobata czasopism (60% mężczyzn i 20% kobiet) i filmów pornograficznych (dwie trzecie mężczyzn i co czwarta kobieta). Podczas badań zweryfikowano także wiedzę młodzieży na temat płciowości. Głównym źródłem okazują się książki (mężczyźni – ponad 61%, kobiety – 63%). Zbadano elementy behawioralne dotyczące postaw młodzieży na temat seksu. Okazało się m.in., że miłość nie była jedynym powodem ich inicjacji seksualnej. |
Deskryptory TESE: |
postawa, młodzież, płeć, płeć męska, płeć żeńska, wiedza, szkoła średnia |
TESE descriptors: |
attitude, youth, gender, male, female, knowledge, secondary school |
Publikacje: |
- Królikowska, S. (1998). Postawy młodzieży szkół średnich wobec życia seksualnego. Roczniki Socjologii Rodziny, X, 299-310.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.