BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przemoc w domu, szkole i na osiedlu w percepcji dzieci
Data: maj 1995 – czerwiec 1995
Badacz: Krystyna Kmiecik-Baran
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Czy istnieje przemoc wobec dzieci? Jaki jest zakres tej przemocy? Jakie są źródła przemocy wobec dzieci? Jakie czynniki sprzyjają przemocy wobec dzieci? Jakie są bezpośrednie konsekwencje przemocy wobec dzieci? Do zebrania materiału posłużono się Kwestionariuszem Zespołu Dziecka Krzywdzonego (ZDK) oraz specjalnie skonstruowaną ankietą socjologiczną. Próba badawcza liczyła 1000 dzieci z regionu gdańskiego (dobór miał charakter losowy). Respondentami byli uczniowie uczęszczający do ósmych klas szkół podstawowych w Gdańsku (N = 250), Gdyni (N = 250), Sopocie (N = 100), Wejherowie (200 dzieci) i w gminie Władysławowo (200 dzieci). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że matki, które chodziły do kościoła raz w tygodniu lub częściej, mniej krzywdziły swoje dzieci niż matki, które nie chodziły do kościoła lub chodziły rzadko. Wykazano również, że w rodzinach, w których ojciec pracował, przemoc wobec dzieci występowała częściej niż w rodzinach, w których ojciec nie pracował. Ponadto zaobserwowano, że ojcowie częściej krzywdzili emocjonalnie i fizycznie swoich synów niż córki. Z kolei matki fizycznie częściej krzywdziły synów, a wobec córek częściej stosowały przemoc emocjonalną. Wyniki nie wykazały istotnych zależności między stosowaniem przemocy a wykształceniem rodziców.

Deskryptory TESE: przemoc, rodzice, dziecko, relacja rodzice – dziecko, wychowanie dziecka, opieka nad dzieckiem
TESE descriptors: violence, parents, child, parent-child relation, child rearing, childcare
Publikacje:
  • Kmiecik-Baran, K. (1999). Przemoc w domu, szkole i na osiedlu w percepcji dzieci. W: K. Kmiecik-Baran, Młodzież i przemoc: mechanizmy socjologiczno-psychologiczne (s. 96-118). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"