BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Centrum handlowe podwórkiem współczesnej młodzieży – galerianki
Data: 2008 – 2009
Badacz: Marta Porembska
Abstrakt:

Celem badania była analiza funkcjonowania warszawskich galerianek w trzech sferach życia: rodzinnej, szkolnej i rówieśniczej oraz czasu wolnego. Badaniem objęto trzy warszawskie szkoły gimnazjalne, łącznie próba liczyła 96 osób (przy doborze zastosowano metodę kuli śniegowej). Finalnie do analizy zakwalifikowano odpowiedzi 30 dziewcząt w wieku od 13 do 16 lat, których ulubioną formą spędzania wolnego czasu było przebywanie w centrum handlowym (respondentki, zgodnie z deklaracjami, odwiedzały centra handlowe 3-5 razy w tygodniu i przebywały tam przynajmniej 7 godzin w ciągu tygodnia). Do zebrania materiału posłużono się autorskim kwestionariuszem biograficznym. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że ponad połowa (53%) uczennic spędzała wolny czas z koleżankami i kolegami z podwórka/osiedla, 34% wskazało znajomych ze szkoły, a 10% rodzinę (3% osób odpowiedziało, że czas wolny najczęściej spędza w samotności). Wykazano, że do najczęstszych form spędzania wolnego czasu, poza odwiedzaniem centrów handlowych, należało: korzystanie z internetu – 90%, spotykanie się z przyjaciółmi – 67%, chodzenie na imprezy i oglądanie telewizji – po 63%, granie na komputerze – 57%, oglądanie filmów – 53%. Zgodnie z udzielonymi odpowiedziami okazało się, że wśród ulubionych galerii handlowych znalazły się: Arkadia (87%) oraz Złote Tarasy (73%). W dalszej kolejności wymieniano takie miejsca jak: Galeria Mokotów (43%), Wola Park (33%), Sadyba Best Mall (13%) oraz Promenada (7%). Na podstawie zgromadzonego materiału ustalono również, że najczęstszym zajęciem galerianek było przymierzanie ubrań (90%), spotykanie się ze znajomymi (87%) oraz robienie zakupów (80%). W dalszej kolejności badane wskazywały: spacerowanie po galerii (77%), obserwowanie ludzi (53%), podrywanie chłopaków/poznawanie nowych ludzi (53%), a także używanie próbnych kosmetyków (43%).

Deskryptory TESE: młodzież, postawa, zachowania, zachowania społeczne, wypoczynek, uczeń, płeć żeńska
TESE descriptors: youth, attitude, behaviour, social behaviour, leisure, pupil, female
Publikacje:
  • Porembska, M. (2012). Centrum handlowe podwórkiem współczesnej młodzieży – galerianki. W: H. Liberska, A. Malina i D. Suwalska-Barancewicz (red.), Funkcjonowanie współczesnych młodych ludzi w zmieniającym się świecie (s. 154-163). Warszawa: Difin.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"