Abstrakt: |
Przedmiotem badań ilościowych i jakościowych było uczenie się przez całe życie wśród wszystkich grup wiekowych. W doniesieniu prezentowane są wyniki dotyczące studentów. Łącznie w badaniu wzięło udział 250 studentów pedagogiki z drugiego, czwartego i piątego roku studiów. Respondentów zapytano m.in. o skojarzenia związane z uczeniem się. Z najbardziej negatywnych skojarzeń studentów z uczeniem się można wymienić następujące: stres, napięcie, przymus, formalność, nienaturalność. Badani mieli też pozytywne skojarzenia z uczeniem się: doskonalenie siebie, odkrywanie wciąż nowej wiedzy. Badanych zapytano o najbardziej efektywne sytuacje uczenia się. Wymieniono m.in. przygotowanie do egzaminu dojrzałości, któremu towarzyszyła silna motywacja dalszego kształcenia. Odpowiedzi dotyczyły także interesujących zajęć, prowadzonych z wykorzystaniem metod aktywizujących. Efektywne uczenie się odbywało się również w czasie dyskusji i symulacji, którym towarzyszyło wiele ambiwalentnych uczuć. W badaniu jakościowym wykorzystano następujące narzędzia badawcze: Kwestionariusz wywiadu biograficznego i Ankietę edukacji całożyciowej. W badaniu sondażowym większość respondentów (około 90%) oceniła, że nie mają trudności z uczeniem się. Blisko 80% badanych podczas samodzielnego uczenia się rekonstruowało sobie podany przez nauczyciela materiał nauczania. 10% studentów pedagogiki deklarowało uczenie się na pamięć treści, które były dla nich niezrozumiałe. Ponad 50% podczas samodzielnego uczenia się korzystało z dodatkowych książek oraz przeglądało źródła internetowe (TIK). Tylko 16% badanych zadeklarowało systematyczne uczenie się. Ponad połowa respondentów przygotowywała się do egzaminów tylko z notatek zrobionych podczas zajęć na uczelni. |