BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Centralna kategoria pojęciowa współczesnej praktyki edukacyjnej w społeczeństwie wiedzy
Instytucja:
Data: 2005 – 2006
Badacz: Barbara Sitarska
Abstrakt:

Przedmiotem badań ilościowych i jakościowych było uczenie się przez całe życie wśród wszystkich grup wiekowych. W doniesieniu prezentowane są wyniki dotyczące studentów. Łącznie w badaniu wzięło udział 250 studentów pedagogiki z drugiego, czwartego i piątego roku studiów. Respondentów zapytano m.in. o skojarzenia związane z uczeniem się. Z najbardziej negatywnych skojarzeń studentów z uczeniem się można wymienić następujące: stres, napięcie, przymus, formalność, nienaturalność. Badani mieli też pozytywne skojarzenia z uczeniem się: doskonalenie siebie, odkrywanie wciąż nowej wiedzy. Badanych zapytano o najbardziej efektywne sytuacje uczenia się. Wymieniono m.in. przygotowanie do egzaminu dojrzałości, któremu towarzyszyła silna motywacja dalszego kształcenia. Odpowiedzi dotyczyły także interesujących zajęć, prowadzonych z wykorzystaniem metod aktywizujących. Efektywne uczenie się odbywało się również w czasie dyskusji i symulacji, którym towarzyszyło wiele ambiwalentnych uczuć. W badaniu jakościowym wykorzystano następujące narzędzia badawcze: Kwestionariusz wywiadu biograficznegoAnkietę edukacji całożyciowej. W badaniu sondażowym większość respondentów (około 90%) oceniła, że nie mają trudności z uczeniem się. Blisko 80% badanych podczas samodzielnego uczenia się rekonstruowało sobie podany przez nauczyciela materiał nauczania. 10% studentów pedagogiki deklarowało uczenie się na pamięć treści, które były dla nich niezrozumiałe. Ponad 50% podczas samodzielnego uczenia się korzystało z dodatkowych książek oraz przeglądało źródła internetowe (TIK). Tylko 16% badanych zadeklarowało systematyczne uczenie się. Ponad połowa respondentów przygotowywała się do egzaminów tylko z notatek zrobionych podczas zajęć na uczelni.

Deskryptory TESE: uczenie się, samodzielne uczenie się, samokształcenie, wiedza, krytycyzm, osobowość, technologia informacyjno-komunikacyjna
TESE descriptors: learning, independent learning, self-instruction, knowledge, critical sense, personality, ICT
Publikacje:
  • Sitarska, B. (2009). Centralna kategoria pojęciowa współczesnej praktyki edukacyjnej w społeczeństwie wiedzy. W: B. Sitarska, K. Jankowski i R. Droba (red.), Wiedza, umiejętności, postawy a jakość kształcenia w szkole wyższej (s. 145-163). Siedlce: Wydawnictwo Akademii Podlaskiej.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"