BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Normy/reguły społeczne w opiniach uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną i w normie intelektualnej – zarys problemu
Instytucja:
Data: [2013]
Badacz: Danuta Jankowska
Abstrakt:

W badaniu wzięło udział 200 uczniów, w tym 100 w normie intelektualnej i tyle samo z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Badanie przeprowadzono w ogólnodostępnych gimnazjach dla uczniów w normie intelektualnej w Skoczowie, Rybniku i Cieszynie, a także w trzech zespołach szkół specjalnych (szkoła zawodowa i gimnazjum) w tych samych miastach. W badanej próbie osób w normie intelektualnej znalazło się 53% kobiet i 47% mężczyzn, a w grupie niepełnosprawnych było 56% mężczyzn i 44% kobiet. Normę społeczną jako reguły, zasady, przepisy nakazujące odpowiednie zachowanie albo postępowanie rozumiało 80,5% uczniów pełnosprawnych i 19,5% niepełnosprawnych. Nie rozumiało tego pojęcia 46,2% gimnazjalistów pełnosprawnych i 53,8% uczniów niepełnosprawnych. Normę społeczną jako prawa i zachowania dotyczące każdego nas rozumiało 25% uczniów pełnosprawnych i 75% niepełnosprawnych. 74% pełnosprawnych badanych i 26% niepełnosprawnych wskazało odpowiedź, że norma społeczna to zbiór nakazów i zakazów, których trzeba przestrzegać. 58% pełnosprawnych ankietowanych i 44,5% niepełnosprawnych zadeklarowało dostosowywanie się do norm społecznych (odpowiedź przeczącą wskazało 41% uczniów pełnosprawnych i 55,5% niepełnosprawnych). Do reguł szkolnych respondenci zaliczyli odpowiednie zachowanie (63% pełnosprawnych i 37% niepełnosprawnych), wykonywanie obowiązków ucznia (odpowiednio: 65,6% i 34,4%), bycie uprzejmym (23,5% i 76,5%) i in.

Autorskie słowa kluczowe: niepełnosprawność, norma / reguła społeczna
Author's Keywords: disability, social norm / rule
Deskryptory TESE: niepełnosprawność intelektualna, upośledzenie, postawa wobec szkoły, konflikt, przemoc, przemoc szkolna, zachowania, zachowania społeczne
TESE descriptors: intellectual disability, disability, attitude towards school, conflict, violence, bullying, behaviour, social behaviour
Publikacje:
  • Jankowska, D. (2014). Normy/reguły społeczne w opiniach uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną i w normie intelektualnej – zarys problemu. Szkoła Specjalna, 2, 111-121.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"