Abstrakt: |
W badaniu wzięło udział 200 uczniów, w tym 100 w normie intelektualnej i tyle samo z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Badanie przeprowadzono w ogólnodostępnych gimnazjach dla uczniów w normie intelektualnej w Skoczowie, Rybniku i Cieszynie, a także w trzech zespołach szkół specjalnych (szkoła zawodowa i gimnazjum) w tych samych miastach. W badanej próbie osób w normie intelektualnej znalazło się 53% kobiet i 47% mężczyzn, a w grupie niepełnosprawnych było 56% mężczyzn i 44% kobiet. Normę społeczną jako reguły, zasady, przepisy nakazujące odpowiednie zachowanie albo postępowanie rozumiało 80,5% uczniów pełnosprawnych i 19,5% niepełnosprawnych. Nie rozumiało tego pojęcia 46,2% gimnazjalistów pełnosprawnych i 53,8% uczniów niepełnosprawnych. Normę społeczną jako prawa i zachowania dotyczące każdego nas rozumiało 25% uczniów pełnosprawnych i 75% niepełnosprawnych. 74% pełnosprawnych badanych i 26% niepełnosprawnych wskazało odpowiedź, że norma społeczna to zbiór nakazów i zakazów, których trzeba przestrzegać. 58% pełnosprawnych ankietowanych i 44,5% niepełnosprawnych zadeklarowało dostosowywanie się do norm społecznych (odpowiedź przeczącą wskazało 41% uczniów pełnosprawnych i 55,5% niepełnosprawnych). Do reguł szkolnych respondenci zaliczyli odpowiednie zachowanie (63% pełnosprawnych i 37% niepełnosprawnych), wykonywanie obowiązków ucznia (odpowiednio: 65,6% i 34,4%), bycie uprzejmym (23,5% i 76,5%) i in. |