| Tytuł badania: |
Cyberprzemoc – częstość występowania, świadomość zagrożenia, możliwość ochrony |
| Instytucja: |
|
| Data: |
październik 2013 – listopad 2013 |
| Badacz: |
Sandra Kryska |
| Abstrakt: |
Celem badania była odpowiedź na pytanie: czy młodzież szkolna często spotyka się ze zjawiskiem cyberprzemocy zarówno jako jej świadkowie, jak i ofiary? Do zebrania materiału posłużono się autorskim kwestionariuszem-ankietą. Próba liczyła 281 uczniów trzecich klas szkół gimnazjalnych z Katowic i okolicznych miast należących do Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego. Spośród respondentów wyłoniono 172 ofiary cyberprzemocy (na podstawie wskazania w kwestionariuszu takich objawów jak: otrzymywanie obraźliwych wiadomości multimedialnych, e-maili, wiadomości za pośrednictwem komunikatorów internetowych, zdjęć, nagrań itp.). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że wiedza ankietowanych na temat cyberprzemocy była niska i wymagała uzupełnienia. Respondenci najczęściej definiowali zjawisko cyberprzemocy jako straszenie i szantażowanie innych osób za pomocą internetu i sieci komórkowych (61,5%), obrażanie i wyzywanie innych (23,8%) oraz ośmieszanie i poniżanie (11%). Jedynie 3,7% uczniów określiło jako cyberprzemoc wszystkie powyższe zachowania. Wykazano również, że zdaniem 41% osób nie można się w żaden sposób uchronić przed internetową przemocą. Jednocześnie okazało się, że ponad połowa badanych (61%) co najmniej raz stała się ofiarą cyberprzemocy. |
| Autorskie słowa kluczowe: |
wiedza, uczniowie, zagrożenie, cyberprzemoc, sprawcy, ofiary |
| Author's Keywords: |
knowledge, students, risk, cyberbullying, offender, victim |
| Deskryptory TESE: |
przemoc, przemoc szkolna, zachowania, postawa, uczeń, sieć komputerowa, Internet, relacje interpersonalne |
| TESE descriptors: |
violence, bullying, behaviour, attitude, pupil, computer network, Internet, interpersonal relations |
| Publikacje: |
- Kryska, S. (2014). Cyberprzemoc – częstość występowania, świadomość zagrożenia, możliwość ochrony. Nauczyciel i Szkoła, 1, 151-161.
|