BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Cyberprzemoc – częstość występowania, świadomość zagrożenia, możliwość ochrony
Instytucja:
Data: październik 2013 – listopad 2013
Badacz: Sandra Kryska
Abstrakt:

Celem badania była odpowiedź na pytanie: czy młodzież szkolna często spotyka się ze zjawiskiem cyberprzemocy zarówno jako jej świadkowie, jak i ofiary? Do zebrania materiału posłużono się autorskim kwestionariuszem-ankietą. Próba liczyła 281 uczniów trzecich klas szkół gimnazjalnych z Katowic i okolicznych miast należących do Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego. Spośród respondentów wyłoniono 172 ofiary cyberprzemocy (na podstawie wskazania w kwestionariuszu takich objawów jak: otrzymywanie obraźliwych wiadomości multimedialnych, e-maili, wiadomości za pośrednictwem komunikatorów internetowych, zdjęć, nagrań itp.). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że wiedza ankietowanych na temat cyberprzemocy była niska i wymagała uzupełnienia. Respondenci najczęściej definiowali zjawisko cyberprzemocy jako straszenie i szantażowanie innych osób za pomocą internetu i sieci komórkowych (61,5%), obrażanie i wyzywanie innych (23,8%) oraz ośmieszanie i poniżanie (11%). Jedynie 3,7% uczniów określiło jako cyberprzemoc wszystkie powyższe zachowania. Wykazano również, że zdaniem 41% osób nie można się w żaden sposób uchronić przed internetową przemocą. Jednocześnie okazało się, że ponad połowa badanych (61%) co najmniej raz stała się ofiarą cyberprzemocy.

Autorskie słowa kluczowe: wiedza, uczniowie, zagrożenie, cyberprzemoc, sprawcy, ofiary
Author's Keywords: knowledge, students, risk, cyberbullying, offender, victim
Deskryptory TESE: przemoc, przemoc szkolna, zachowania, postawa, uczeń, sieć komputerowa, Internet, relacje interpersonalne
TESE descriptors: violence, bullying, behaviour, attitude, pupil, computer network, Internet, interpersonal relations
Publikacje:
  • Kryska, S. (2014). Cyberprzemoc – częstość występowania, świadomość zagrożenia, możliwość ochrony. Nauczyciel i Szkoła, 1, 151-161.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"