Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono z wykorzystaniem ankiety na terenie województwa małopolskiego. Łącznie objęto nią próbę 1500 uczniów, uczęszczających do szkół średnich i wyższych. Znajdowali się oni w przedziale wiekowym 16-25 lat. Dodatkowo zastosowano technikę wywiadu pogłębionego z kilkuset respondentami. Wyniki na temat szkolnictwa małopolskiego potwierdzają, że jest to region, w którym w szkolnictwie dominuje dystans władzy (co trzeci badany wskazał, że czuje się uzależniony od nauczyciela). 40% uczniów potwierdziło, że nauczycielom należy się szacunek i bycie posłusznym. Jeden na dziesięciu badanych uczniów lubi swojego nauczyciela. Ponad połowa respondentów (54%) miała wrażenie, że są dobrze oceniani przez nauczycieli. Co więcej 42% badanych przypadków to narzucenie przez nauczyciela tematu zajęć i związanego z nim harmonogramu pracy (widoczny jest tu brak konfrontacji z uczniami). Niemal co piąty badany (19%) przyznał, że rodzice nie interesują się ich nauką. Wskaźnik uczęszczania do szkoły z przyjemnością wśród uczniów wyniósł 37% (co drugi uczeń z całej grupy badanych sądzi, że klasa to dla nich druga rodzina). |