BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wymiary kulturowe w polskiej szkole
Instytucja:
Data: [2011]
Badacz: Kinga Anna Gajda
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono z wykorzystaniem ankiety na terenie województwa małopolskiego. Łącznie objęto nią próbę 1500 uczniów, uczęszczających do szkół średnich i wyższych. Znajdowali się oni w przedziale wiekowym 16-25 lat. Dodatkowo zastosowano technikę wywiadu pogłębionego z kilkuset respondentami. Wyniki na temat szkolnictwa małopolskiego potwierdzają, że jest to region, w którym w szkolnictwie dominuje dystans władzy (co trzeci badany wskazał, że czuje się uzależniony od nauczyciela). 40% uczniów potwierdziło, że nauczycielom należy się szacunek i bycie posłusznym. Jeden na dziesięciu badanych uczniów lubi swojego nauczyciela. Ponad połowa respondentów (54%) miała wrażenie, że są dobrze oceniani przez nauczycieli. Co więcej 42% badanych przypadków to narzucenie przez nauczyciela tematu zajęć i związanego z nim harmonogramu pracy (widoczny jest tu brak konfrontacji z uczniami). Niemal co piąty badany (19%) przyznał, że rodzice nie interesują się ich nauką. Wskaźnik uczęszczania do szkoły z przyjemnością wśród uczniów wyniósł 37% (co drugi uczeń z całej grupy badanych sądzi, że klasa to dla nich druga rodzina).

Deskryptory TESE: ankieta, szkoła, kultura, uczeń, Polska
TESE descriptors: questionnaire, school, culture, pupil, Poland
Publikacje:
  • Gajda, K.A. (2013/2014). Wymiary kulturowe w polskiej szkole. Język Polski w Szkole IV-VI, 1, 32-42.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"