Obserwuj
Tytuł badania: |
Potrzeba uczestnictwa uczelni wyższej w kreowaniu umiejętności samokształcenia |
Instytucja: |
|
Data: |
grudzień 2012 |
Badacz: |
Małgorzata Striker, Katarzyna Wojtaszczyk |
Abstrakt: |
W badaniu wzięło udział 256 osób uczących się na studiach drugiego stopnia na kierunku: zarządzanie. Respondenci byli studentami Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano kwestionariusz ankiety. Badanych zapytano o bariery wdrażania e-learningu (TIK). Większość wskazała jako główną przeszkodę własne niedostatki w zakresie samodzielnego wzbogacania wiedzy i umiejętności. 68,4% skarżyło się na brak systematyczności, ponad połowa natomiast preferowała formę kształcenia w obecności nauczyciela. Nieco ponad połowa studentów wolała pracować w obecności innych uczniów, a blisko połowa respondentów miała niewystarczającą motywację do samodzielnego studiowania. Na podstawie wyników badania stwierdzono umiarkowaną albo słabą korelację między chęcią do nauki na odległość a potrzebą pracy w bezpośrednim kontakcie z wykładowcą albo innymi studentami. Wyniki badania zestawiono z wcześniejszymi edycjami. Porównanie rezultatów pozwoliło określić tendencje uczących się dotyczące ich umiejętności studiowania. Do niepokojących zaliczono coraz większą niesytematyczność i pracę „zrywami”, wzrost potrzeby kontaktów z nauczycielami akademickimi i coraz niższy poziom motywacji do samodzielnej nauki. |
Deskryptory TESE: |
technologia informacyjno-komunikacyjna, e-kształcenie, Internet, samodzielne uczenie się, samokształcenie |
TESE descriptors: |
ICT, e-learning, Internet, independent learning, self-instruction |
Publikacje: |
- Striker, M. i Wojtaszczyk, K. (2014). Potrzeba uczestnictwa uczelni wyższej w kreowaniu umiejętności samokształcenia. e-mentor, 3. Pobrane z http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/55/id/1109
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.