BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Potrzeba uczestnictwa uczelni wyższej w kreowaniu umiejętności samokształcenia
Instytucja:
Data: grudzień 2012
Badacz: Małgorzata Striker, Katarzyna Wojtaszczyk
Abstrakt:

W badaniu wzięło udział 256 osób uczących się na studiach drugiego stopnia na kierunku: zarządzanie. Respondenci byli studentami Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano kwestionariusz ankiety. Badanych zapytano o bariery wdrażania e-learningu (TIK). Większość wskazała jako główną przeszkodę własne niedostatki w zakresie samodzielnego wzbogacania wiedzy i umiejętności. 68,4% skarżyło się na brak systematyczności, ponad połowa natomiast preferowała formę kształcenia w obecności nauczyciela. Nieco ponad połowa studentów wolała pracować w obecności innych uczniów, a blisko połowa respondentów miała niewystarczającą motywację do samodzielnego studiowania. Na podstawie wyników badania stwierdzono umiarkowaną albo słabą korelację między chęcią do nauki na odległość a potrzebą pracy w bezpośrednim kontakcie z wykładowcą albo innymi studentami. Wyniki badania zestawiono z wcześniejszymi edycjami. Porównanie rezultatów pozwoliło określić tendencje uczących się dotyczące ich umiejętności studiowania. Do niepokojących zaliczono coraz większą niesytematyczność i pracę „zrywami”, wzrost potrzeby kontaktów z nauczycielami akademickimi i coraz niższy poziom motywacji do samodzielnej nauki.

Deskryptory TESE: technologia informacyjno-komunikacyjna, e-kształcenie, Internet, samodzielne uczenie się, samokształcenie
TESE descriptors: ICT, e-learning, Internet, independent learning, self-instruction
Publikacje:
  • Striker, M. i Wojtaszczyk, K. (2014). Potrzeba uczestnictwa uczelni wyższej w kreowaniu umiejętności samokształcenia. e-mentor, 3. Pobrane z http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/55/id/1109
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"