BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Potrzeby a rzeczywistość w doskonaleniu zawodowym nauczycieli kształcenia zintegrowanego w zakresie wychowania fizycznego
Data: styczeń 2004 – marzec 2004
Badacz: Krzysztof Warchoł
Abstrakt:

Przedmiotem badania były potrzeby w doskonaleniu zawodowym nauczycieli kształcenia zintegrowanego w zakresie wychowania fizycznego. Sformułowano łącznie osiem hipotez, w tym: 1. Dostępność do obiektów sportowych, wykorzystanie podstawowego sprzętu i przyborów sportowych do zajęć wychowania fizycznego w kształceniu zintegrowanym są uwarunkowane przyczynami natury obiektywnej i subiektywnej. 2. Należy przypuszczać, że poziom doradztwa metodycznego i doskonalenia zawodowego w zakresie wychowania fizycznego w stosunku do kształcenia zintegrowanego jest bardzo niski. 3. Występują duże potrzeby oraz zainteresowanie nauczycieli kształcenia zintegrowanego formami doradczymi i doskonalącymi w odniesieniu do zajęć wychowania fizycznego. Do zebrania materiału posłużono się metodą sondażu diagnostycznego, wykorzystano także metody statystyczne. W badaniu wzięło udział 340 nauczycieli kształcenia zintegrowanego z 20 powiatów. 94% respondentów stanowiły kobiety. Staż pracy badanych nauczycieli mieścił się w przedziale od 2 do 28 lat.  W badanych szkołach było siedem hal sportowych, 152 sale gimnastyczne, 21 zastępczych sal gimnastycznych, siedem pomieszczeń zaadaptowanych do zajęć wychowania fizycznego oraz 13 szkolnych korytarzy. Ankietowani uważali, że w ich szkołach panują dobre warunki do realizowania zajęć wychowania fizycznego. Nowy model edukacji wczesnoszkolnej aprobowało 44,2% respondentów. Nie stwierdzono zatem bezpośredniego związku między nowym systemem kształcenia zintegrowanego a jakością procesu wychowania fizycznego. Do najważniejszych trudności związanych z realizacją programu wychowania fizycznego w klasach I–III nauczyciele zaliczyli: niewystarczającą ilość sprzętu, przyborów i urządzeń, zły stan techniczny sprzętu sportowego, trudny dostęp do sali gimnastycznej, dużą liczebność klas, brak podziału na jednostki lekcyjne oraz duży nacisk nadzoru pedagogicznego na efekty kształcenia w zakresie umiejętności czytania, pisania i liczenia. Jeśli chodzi o doskonalenie zawodowe – 17,5% respondentów brało udział w warsztatach metodycznych, 14,6% w kursach doskonalących, 7,2% w konsultacjach zespołowych. 62,5% badanych zadeklarowało, że w ich szkołach rzadko odbywają się lekcje koleżeńskie.

Deskryptory TESE: sprzęt sportowy, baza dydaktyczna, wyposażenie, doskonalenie zawodowe nauczycieli, doradca, doradztwo edukacyjne, nauczyciel, wychowanie fizyczne
TESE descriptors: sports equipment, educational facilities, equipment, in-service teacher training, guidance officer, educational guidance, teacher, physical education
Publikacje:
  • Warchoł, K. (2005). Potrzeby a rzeczywistość w doskonaleniu zawodowym nauczycieli kształcenia zintegrowanego w zakresie wychowania fizycznego. Lider, 9, 13-15.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"