Abstrakt: |
Przedmiotem badania były potrzeby w doskonaleniu zawodowym nauczycieli kształcenia zintegrowanego w zakresie wychowania fizycznego. Sformułowano łącznie osiem hipotez, w tym: 1. Dostępność do obiektów sportowych, wykorzystanie podstawowego sprzętu i przyborów sportowych do zajęć wychowania fizycznego w kształceniu zintegrowanym są uwarunkowane przyczynami natury obiektywnej i subiektywnej. 2. Należy przypuszczać, że poziom doradztwa metodycznego i doskonalenia zawodowego w zakresie wychowania fizycznego w stosunku do kształcenia zintegrowanego jest bardzo niski. 3. Występują duże potrzeby oraz zainteresowanie nauczycieli kształcenia zintegrowanego formami doradczymi i doskonalącymi w odniesieniu do zajęć wychowania fizycznego. Do zebrania materiału posłużono się metodą sondażu diagnostycznego, wykorzystano także metody statystyczne. W badaniu wzięło udział 340 nauczycieli kształcenia zintegrowanego z 20 powiatów. 94% respondentów stanowiły kobiety. Staż pracy badanych nauczycieli mieścił się w przedziale od 2 do 28 lat. W badanych szkołach było siedem hal sportowych, 152 sale gimnastyczne, 21 zastępczych sal gimnastycznych, siedem pomieszczeń zaadaptowanych do zajęć wychowania fizycznego oraz 13 szkolnych korytarzy. Ankietowani uważali, że w ich szkołach panują dobre warunki do realizowania zajęć wychowania fizycznego. Nowy model edukacji wczesnoszkolnej aprobowało 44,2% respondentów. Nie stwierdzono zatem bezpośredniego związku między nowym systemem kształcenia zintegrowanego a jakością procesu wychowania fizycznego. Do najważniejszych trudności związanych z realizacją programu wychowania fizycznego w klasach I–III nauczyciele zaliczyli: niewystarczającą ilość sprzętu, przyborów i urządzeń, zły stan techniczny sprzętu sportowego, trudny dostęp do sali gimnastycznej, dużą liczebność klas, brak podziału na jednostki lekcyjne oraz duży nacisk nadzoru pedagogicznego na efekty kształcenia w zakresie umiejętności czytania, pisania i liczenia. Jeśli chodzi o doskonalenie zawodowe – 17,5% respondentów brało udział w warsztatach metodycznych, 14,6% w kursach doskonalących, 7,2% w konsultacjach zespołowych. 62,5% badanych zadeklarowało, że w ich szkołach rzadko odbywają się lekcje koleżeńskie. |