BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Biografia językowa jako przyczynek do refleksji nad motywacją do nauki języka niemieckiego
Instytucja:
Data: 2012
Badacz: Maciej Mackiewicz
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na pytania: Czy i jak formuła biografii językowej pobudza refleksyjność polskich studentów uczących się języka niemieckiego? Jak dynamiczna jest motywacja w dłuższej perspektywie czasowej? Czy i ewentualnie jakie motywy interkulturowe odgrywają istotną rolę w poszczególnych fazach nauki języka niemieckiego? Jaką rolę odgrywa orientacja instrumentalna? Czy silniejsza motywacja interkulturowa wpływa pozytywnie na uzyskiwane wyniki? Do zebrania materiału posłużono się formularzem biograficznym. Badaniem objęto 73 studentów (41 kobiet i 32 mężczyzn) z pięciu uczelni: Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Zamościu (N = 10), Politechniki Śląskiej w Gliwicach (N = 13), Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie (N = 27), Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (N = 15), Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu (N = 8). Wiek respondentów mieścił się w przedziale od 19 do 25 lat. Wśród badanych studentów dla 33 osób pierwszym językiem obcym był język niemiecki, a dla 40 – język angielski. Na podstawie zgromadzonego materiału potwierdzono dynamiczny przebieg motywacji w dłuższej perspektywie u wielu respondentów (w tym kierunki zmian, ich intensywności oraz uwarunkowania). W wyniku analizy uzyskanych biografii stwierdzono również, że motywy interkulturowe nie odgrywały większej roli dla polskich studentów uczących się języka niemieckiego (przewagę stanowiły motywy instrumentalne).

Autorskie słowa kluczowe: niemiecki jako język obcy, historia nauczania języka niemieckiego, nauczanie języka niemieckiego w Polsce, polsko-niemieckie relacje kulturowe
Author's Keywords: German as foreign language, history of German teaching, German teaching in Poland, Polish-German cultural relations
Deskryptory TESE: nauczanie, język, nauczanie języków obcych, niemiecki, motywacja
TESE descriptors: teaching, language, foreign language teaching, German, motivation
Publikacje:
  • Mackiewicz, M. (2014). Biografia językowa jako przyczynek do refleksji nad motywacją do nauki języka niemieckiego. Neofilolog, 42, 181-200.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"