Tytuł badania: |
Biografia językowa jako przyczynek do refleksji nad motywacją do nauki języka niemieckiego |
Instytucja: |
|
Data: |
2012 |
Badacz: |
Maciej Mackiewicz |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na pytania: Czy i jak formuła biografii językowej pobudza refleksyjność polskich studentów uczących się języka niemieckiego? Jak dynamiczna jest motywacja w dłuższej perspektywie czasowej? Czy i ewentualnie jakie motywy interkulturowe odgrywają istotną rolę w poszczególnych fazach nauki języka niemieckiego? Jaką rolę odgrywa orientacja instrumentalna? Czy silniejsza motywacja interkulturowa wpływa pozytywnie na uzyskiwane wyniki? Do zebrania materiału posłużono się formularzem biograficznym. Badaniem objęto 73 studentów (41 kobiet i 32 mężczyzn) z pięciu uczelni: Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Zamościu (N = 10), Politechniki Śląskiej w Gliwicach (N = 13), Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie (N = 27), Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (N = 15), Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu (N = 8). Wiek respondentów mieścił się w przedziale od 19 do 25 lat. Wśród badanych studentów dla 33 osób pierwszym językiem obcym był język niemiecki, a dla 40 – język angielski. Na podstawie zgromadzonego materiału potwierdzono dynamiczny przebieg motywacji w dłuższej perspektywie u wielu respondentów (w tym kierunki zmian, ich intensywności oraz uwarunkowania). W wyniku analizy uzyskanych biografii stwierdzono również, że motywy interkulturowe nie odgrywały większej roli dla polskich studentów uczących się języka niemieckiego (przewagę stanowiły motywy instrumentalne). |
Autorskie słowa kluczowe: |
niemiecki jako język obcy, historia nauczania języka niemieckiego, nauczanie języka niemieckiego w Polsce, polsko-niemieckie relacje kulturowe |
Author's Keywords: |
German as foreign language, history of German teaching, German teaching in Poland, Polish-German cultural relations |
Deskryptory TESE: |
nauczanie, język, nauczanie języków obcych, niemiecki, motywacja |
TESE descriptors: |
teaching, language, foreign language teaching, German, motivation |
Publikacje: |
- Mackiewicz, M. (2014). Biografia językowa jako przyczynek do refleksji nad motywacją do nauki języka niemieckiego. Neofilolog, 42, 181-200.
|