BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Biografie edukacyjne i ich zastosowanie w kształceniu andragogicznym
Projekt badawczy:
  • Drogi edukacyjne – pamięć szkoły uczących się dorosłych
Instytucja:
Data: 1996 – 1997
Badacz: Olga Czerniawska
Abstrakt:

Badaniem metodą biografii edukacyjnej (praca pisemna) objęto 12 młodych dorosłych – cztery kobiety i ośmiu mężczyzn, słuchaczy Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, pracujących zawodowo (szkoły, instytucje oświaty dorosłych, dom kultury). Zewnętrzny obraz szkoły przedstawiano różnie (stary, brudny, ukwiecony). W wypowiedziach badanych, podobnie jak w przypadku grupy badanej w 1996 roku, stwierdzono stresogenną rolę szkoły, jednak wspominano ją również pozytywnie; nauczycieli opisywano pozytywnie i negatywnie. Stwierdzono, że wypowiedzi skupiały się wokół porównań szkoły własnej ze szkołą dzieci, własnych nauczycieli z nauczycielami dzieci; zastanawiano się, czy i jak pamięć własnej szkoły ułatwia kontakt z nauczycielem dzieci, rozmowy z nimi, stosunki rodzice – dzieci, zrozumienie ich problemów. W wypowiedziach badanych, podobnie jak w przypadku grupy badanej w 1997 roku, stwierdzono stresogenną rolę szkoły, jednak wspominano ją również pozytywnie; nauczycieli opisywano pozytywnie i negatywnie. Wnioski dotyczące obu badań: studenci w większości określali się jako uczniowie średni. Nauczycieli oceniano jako cierpliwych, kompetentnych, autokratycznych, życzliwych, serdecznych, wspomagających. Oprócz lekcji wspominano zajęcia uzupełniające, zespoły tańca, wieczorki, kolegów, zawarte przyjaźnie. Treści nauczania pojawiały się w wyborze lubianych przedmiotów i nauczycieli oraz ich stosunku do ucznia. Szkoła nie rozbudziła ambicji, ograniczyła twórcze, samodzielne myślenie, oduczyła podejmowanie śmiałych działań, pozbawiła inicjatywy; jawiła się jako szara, stresogenna, skostniała; tylko niektórzy uważali ją za twórczą i dobrą, o miłej atmosferze.

Deskryptory TESE: edukacja dorosłych, student, postawa wobec szkoły, relacja nauczyciel – uczeń, niezadowolenie ze szkoły, student pracujący, dorosły student
TESE descriptors: adult education, student, attitude towards school, teacher-student relation, school disaffection, working student, mature student
Publikacje:
  • Czerniawska, O. (1998). Biografie edukacyjne i ich zastosowanie w kształceniu andragogicznym. Edukacja Dorosłych : kwartalnik Akademickiego Towarzystwa Andragogicznego, 2, 39-44.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"