Abstrakt: |
W badaniu wzięli udział warszawscy uczniowie wszystkich klas trzecich liceum profilowanego (LP), a także trzech wybranych klas trzecich z liceum ogólnokształcącego (LO) z jednego Zespołu Szkół Ogólnokształących. Z LP zbadano uczniów z klas o profilach: socjalnym, usługowo-gospodarczym, zarządzania informacją; z LO zbadano kierunki: edukacja europejska oraz profile: humanistyczny i przyrodniczy. Zadaniem uczniów było napisanie eseju na lekcjach wiedzy o społeczeństwie (łącznie zgromadzono 152 prace licealistów). Temat wypowiedzi pisemnej brzmiał: Czym jest dla mnie polityka? Wyniki badania pokazały zestawienie uśrednionych wyników egzaminu gimnazjalnego oraz maturalnego z języka polskiego uczniów badanych klas. Ponadto, doniesienie zawiera wyniki z matury z wiedzy o społeczeństwie na poziomie podstawowym i rozszerzonym. Badanie zilustrowało sytuację w zakresie opinii uczniów na temat polityki i polityków (najczęściej przywoływano pejoratywne skojarzenia np.: kłótnie, agresję, korupcję), zdania badanych o demokracji i jej zagrożeniach (np. niskiej frekwencji wyborczej), o systemie władzy w Polsce, gospodarce, instytucjach społecznych. Do najczęstszych sądów licealistów na temat polityki zaliczono m.in.: brak zainteresowania polityką (30,9%), brak orientacji w kwestiach politycznych (9,9%), postrzeganie polityka jako złodzieja (13,8%), interesowność polityczną (48%), brak kompetencji polityków (12,5%). |