BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Postawy warszawskich licealistów wobec rzeczywistości politycznej
Instytucja:
Data: styczeń 2006
Badacz: Katarzyna Rymarek, Piotr Załęski
Abstrakt:

W badaniu wzięli udział warszawscy uczniowie wszystkich klas trzecich liceum profilowanego (LP), a także trzech wybranych klas trzecich z liceum ogólnokształcącego (LO) z jednego Zespołu Szkół Ogólnokształących. Z LP zbadano uczniów z klas o profilach: socjalnym, usługowo-gospodarczym, zarządzania informacją; z LO zbadano kierunki: edukacja europejska oraz profile: humanistyczny i przyrodniczy. Zadaniem uczniów było napisanie eseju na lekcjach wiedzy o społeczeństwie (łącznie zgromadzono 152 prace licealistów). Temat wypowiedzi pisemnej brzmiał: Czym jest dla mnie polityka? Wyniki badania pokazały zestawienie uśrednionych wyników egzaminu gimnazjalnego oraz maturalnego z języka polskiego uczniów badanych klas. Ponadto, doniesienie zawiera wyniki z matury z wiedzy o społeczeństwie na poziomie podstawowym i rozszerzonym. Badanie zilustrowało sytuację w zakresie opinii uczniów na temat polityki i polityków (najczęściej przywoływano pejoratywne skojarzenia np.: kłótnie, agresję, korupcję), zdania badanych o demokracji i jej zagrożeniach (np. niskiej frekwencji wyborczej), o systemie władzy w Polsce, gospodarce, instytucjach społecznych. Do najczęstszych sądów licealistów na temat polityki zaliczono m.in.: brak zainteresowania polityką (30,9%), brak orientacji w kwestiach politycznych (9,9%), postrzeganie polityka jako złodzieja (13,8%), interesowność polityczną (48%), brak kompetencji polityków (12,5%).

Deskryptory TESE: szkoła średnia, postawa, uczeń, polityka, edukacja
TESE descriptors: secondary school, attitude, pupil, politics, education
Publikacje:
  • Rymarek, K. i Załęski, P. (2009). Postawy warszawskich licealistów wobec rzeczywistości politycznej. Społeczeństwo i Polityka. Pismo Edukacyjne, 4, 65-98.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"