Tytuł badania: |
Zdrowie jako wartość w ocenie studentów z województwa podkarpackiego |
Instytucja: |
|
Data: |
[2013] |
Badacz: |
Magdalena Lewicka, Barbara Stawarz, Magdalena Sulima, Henryk Wiktor |
Abstrakt: |
W badaniu posłużono się kwestionariuszem autorskiej ankiety oraz Listą Kryteriów Zdrowia. Pomiarem objęto próbę liczącą 690 studentów z województwa podkarpackiego. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że studenci największą wagę przywiązują do zdrowia rozumianego jako właściwość, proces i cel, a mniejsze do zdrowia pojmowanego jako stan i wynik. Bycie zdrowym respondenci rozumieli jako nieodczuwanie żadnych dolegliwości fizycznych, umiejętność poprawnego współżycia z innymi ludźmi, akceptowanie siebie, czucie się dobrze, umiejętność cieszenia się życiem. Różnice istotne statystycznie dotyczyły rozumienia twierdzenia „akceptować siebie, znać swoje możliwości i braki”, które miało większą wagę w ocenie kobiet niż mężczyzn. Z kolei twierdzeniu „czuć się dobrze” większą wagę przypisywali badani mężczyźni. Wiek nie miał wpływu na ocenę przedstawionych twierdzeń. Twierdzenie „nie palić tytoniu” pod względem ważności zajmowało wyższe miejsce w hierarchii studentów z PWSW z Przemyśla, a najniższe – wśród studentów PWSZ z Jarosławia; różnica ta miała charakter istotności statystycznej. Okazało się ponadto, że większą wagę temu samemu twierdzeniu przypisywali studenci kierunków humanistycznych w odróżnieniu od studentów kierunków technicznych. Uczelnia i kierunek studiów nie miały istotnego wpływu na określanie wagi pozostałych twierdzeń. |
Autorskie słowa kluczowe: |
zdrowie, student, wartość zdrowia, ocena zdrowia |
Author's Keywords: |
health, student, value of health, health assessment |
Deskryptory TESE: |
zdrowie, sprawność, choroba, problemy zdrowotne, student |
TESE descriptors: |
health, efficiency, illness, health problems, student |
Publikacje: |
- Stawarz, B., Lewicka, M., Sulima, M. i Wiktor, H. (2014). Zdrowie jako wartość w ocenie studentów z województwa podkarpackiego. Annales Academiae Medicae Silesiensis, 4, 226-232.
|