Tytuł badania: |
Zdrowie jako cel wychowania fizycznego – między teorią a praktyką szkolną |
Instytucja: |
|
Data: |
2010 – 2011 |
Badacz: |
Cezary Kuśnierz, Paweł F. Nowak |
Abstrakt: |
Dwa odrębne badania przeprowadzono w 2010 i 2011 roku. W pierwszym wzięło udział 444 nauczycieli wychowania fizycznego: 192 ze szkół podstawowych, 138 z gimnazjalnych i 114 z ponadgimnazjalnych. W tym pomiarze wykorzystano kwestionariusz Europejskiego Stowarzyszenia Wychowania Fizycznego. W drugim badaniu uczestniczyło 1544 uczniów z klas maturalnych z 21 szkół ponadgimnazjalnych, zlokalizowanych w województwie śląskim, opolskim i dolnośląskim, w tym 859 dziewcząt i 685 chłopców. Do pomiaru w tym badaniu wykorzystano kwestionariusz anonimowej ankiety. Na podstawie wyników pierwszego badania odnotowano, że cele edukacyjno-zdrowotne dominowały wśród 13 wyodrębnionych celów wychowania fizycznego. Średnią rangę nauczyciele przypisywali celom dotyczącym społecznych wartości sportu. Większość respondentów przy tym uznała, że wszystkie cele można osiągnąć w stopniu zadowalającym. 22% uczennic i 25% uczniów stwierdziło, że nauczyciele nie stanowią dla nich źródła wiedzy na temat zdrowego stylu życia. Przy tym tylko 10% dziewcząt i 12% chłopców wysoko oceniło wiedzę i przygotowanie nauczycieli wychowania fizycznego do prowadzenia lekcji z zakresu edukacji zdrowotnej. W opinii 32% uczennic i 40% uczniów ich nauczyciele nie uosabiali ani swoją postawą, ani wyglądem zdrowia i sprawności fizycznej. Większość uczniów deklarowała, że podczas lekcji z wychowania fizycznego były przekazywane informacje o tematyce zdrowotnej (przecząco na to pytanie odpowiedziało 15% uczennic i 20% uczniów). |
Autorskie słowa kluczowe: |
uczniowie, wychowanie fizyczne, nauczyciele, edukacja zdrowotna, hierarchia celów |
Deskryptory TESE: |
wychowanie fizyczne, sprawność, zdrowie, edukacja zdrowotna, rozwój fizyczny, płeć, nauczyciel przedmiotu |
TESE descriptors: |
physical education, efficiency, health, health education, physical development, gender, specialist teacher |
Publikacje: |
- Nowak, P.F. i Kuśnierz, C. (2014). Zdrowie jako cel wychowania fizycznego – między teorią a praktyką szkolną. Edukacja, 4, 71-79.
|