BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Związek między poziomem rozwoju integracji sensorycznej a przystosowaniem społecznym uczniów z niepełnosprawnością intelektualną
Data: [2012]
Badacz: Edyta Kosior
Abstrakt:

W badaniu wzięło udział 42 uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Badana młodzież uczęszczała do klas pierwszych w szkołach specjalnych i ogólnodostępnych (po 21 osób z każdego typu szkoły). Do oceny przystosowania społecznego respondentów wykorzystano PAC1 Gunzburga i kwestionariusz CBI Schaefera i Aaronsona. Pomiaru poziomu rozwoju procesów integracji sensorycznej dokonano za pomocą Kwestionariusza Rozwoju Sensomotorycznego Dziecka i Wybranych Prób Obserwacji Klinicznej. Na podstawie wyników badania stwierdzono korelację między lateralizacją i rozwojem odruchowym dotyczącym asymetrycznego odruchu szyjnego oraz symetrycznego odruchu szyjnego a umiejętnościami takimi jak zachowanie się przy stole, sprawność motoryczna, ujmowanie różnic, liczby i wielkości, czynności domowe. Ekspresja słowna, towarzyskość, odsuwanie się i życzliwość korelowały z wykształceniem zdolności badanych testami: Kinestezji, Identyfikacji Palców, Grafestezji, Lokalizacji Bodźca Dotykowego, Imitacji Pozycji oraz Równowagi w Pozycji Stojącej z Oczami Otwartymi i Zamkniętymi.

Autorskie słowa kluczowe: niepełnosprawność intelektualna, przystosowanie społeczne, teoria integracji sensorycznej, analiza czynnikowa
Author's Keywords: intellectual disability, social adaptation, sensory integration theory, factor analysis
Deskryptory TESE: upośledzenie, niepełnosprawność intelektualna, osoby niepełnosprawne, rozwój dziecka, kompetencje
TESE descriptors: disability, intellectual disability, people with disabilities, child development, competence
Publikacje:
  • Kosior, E. (2013). Związek między poziomem rozwoju integracji sensorycznej a przystosowaniem społecznym uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne, 22, 35-65.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"