Abstrakt: |
W badaniu wzięło udział 42 uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Badana młodzież uczęszczała do klas pierwszych w szkołach specjalnych i ogólnodostępnych (po 21 osób z każdego typu szkoły). Do oceny przystosowania społecznego respondentów wykorzystano PAC1 Gunzburga i kwestionariusz CBI Schaefera i Aaronsona. Pomiaru poziomu rozwoju procesów integracji sensorycznej dokonano za pomocą Kwestionariusza Rozwoju Sensomotorycznego Dziecka i Wybranych Prób Obserwacji Klinicznej. Na podstawie wyników badania stwierdzono korelację między lateralizacją i rozwojem odruchowym dotyczącym asymetrycznego odruchu szyjnego oraz symetrycznego odruchu szyjnego a umiejętnościami takimi jak zachowanie się przy stole, sprawność motoryczna, ujmowanie różnic, liczby i wielkości, czynności domowe. Ekspresja słowna, towarzyskość, odsuwanie się i życzliwość korelowały z wykształceniem zdolności badanych testami: Kinestezji, Identyfikacji Palców, Grafestezji, Lokalizacji Bodźca Dotykowego, Imitacji Pozycji oraz Równowagi w Pozycji Stojącej z Oczami Otwartymi i Zamkniętymi. |