Tytuł badania: |
Realizacja programu wychowania zdrowotnego i fizycznego w przedszkolach w opinii nauczycieli |
Instytucja: |
|
Data: |
[1991] |
Badacz: |
Zbigniew Bartkowiak, Aleksandra Gabryel-Grudziak, Maciej Krawczyński, Marian Krawczyński, Waldemar Malewski, Adam Wilczewski |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu oceny zgodności założeń programowych z faktyczną realizacją zadań wychowania zdrowotnego i fizycznego. Próba liczyła 207 nauczycieli, a teren badawczy stanowiło 47 przedszkoli (w tym 42 miejskie i 5 wiejskich). Wśród placówek zlokalizowanych na obszarze miejskim znalazły się przedszkola (wybrane losowo) z 4 dzielnic Poznania, 12 przedszkoli z 3 miast wojewódzkich (Białystok, Biała Podlaska, Chełm) oraz 10 przedszkoli z innych miast wschodniej Polski. Do zebrania materiału posłużono się ankietą. Zgodnie z otrzymanymi odpowiedziami wykazano, że trzy czwarte nauczycieli oceniło realizację wdrażania u dzieci podstawowych zasad bezpieczeństwa jako zadowalającą. Ustalono, że we wszystkich badanych placówkach wprowadzono podstawowe nawyki higieniczne (w tym m.in. mycie rąk, kulturalne korzystanie z toalety). Jednocześnie okazało się, że potrzebę dbania o higienę jamy ustnej (czyszczenie zębów) wdrożono wśród połowy dzieci. W ocenie respondentów co najmniej jedna trzecia ich podopiecznych nie jest dostatecznie przygotowana do kontynuowania programowych zajęć wychowania fizycznego w klasie pierwszej szkoły podstawowej. |
Autorskie słowa kluczowe: |
wychowanie przedszkolne |
Deskryptory TESE: |
rozwój dziecka, program nauczania, placówka edukacyjna, placówka przedszkolna, opieka nad dzieckiem, nauczyciel, edukacja zdrowotna, wychowanie fizyczne |
TESE descriptors: |
child development, curriculum, educational institution, pre-primary institution, childcare, teacher, health education, physical education |
Publikacje: |
- Krawczyński, M., Malewski, W., Gabryel-Grudziak, A., Wilczewski, A., Bartkowiak, Z. i Krawczyński, M. (1992). Realizacja programu wychowania zdrowotnego i fizycznego w przedszkolach w opinii nauczycieli. Pediatria Polska, 1-2, 42-48.
|