BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Realizacja programów edukacji seksualnej w szkołach ponadpodstawowych w aspekcie oczekiwań młodzieży
Instytucja:
Data: 1997
Badacz: Elżbieta Gozdowska, Irena Kropińska
Abstrakt:

Celem badania była charakterystyka realizacji programów edukacji seksualnej w szkołach ponadpodstawowych w świetle oczekiwań młodzieży. W badaniu uczestniczyło 1130 uczniów, w tym 553 dziewczęta, uczęszczający do klas drugich szkół ponadpodstawowych różnego typu. Posłużono się metodą sondażu diagnostycznego; wykorzystano takie techniki jak: kwestionariusz ankiety (23 pytania), wywiad kwestionariuszowy (z organizatorami edukacji seksualnej na terenie szkoły), analiza dzienników klasowych, dokumentów z danymi osobowymi nauczycieli. Badanie przeprowadzono w: Bydgoszczy, Poznaniu, Płocku, Świnoujściu, Sierpcu i Gostyninie. Zgodnie z uzyskanym materiałem wykazano, że tylko 48% uczniów rozmawiało na temat seksualności z rodzicami. Nieco częściej tematy te były podejmowane w rodzinach miejskich niż wiejskich. Wykształcenie rodziców – jak się okazało – nie miało wpływu na częstotliwość podejmowania tej tematyki w rozmowach z nastolatkami. Wiedzę o życiu seksualnym młodzież czerpie przede wszystkim od rówieśników (32%) i z mass mediów (30%); tylko 15% respondentów wskazało rodziców, 9% książki i broszury, 8% nauczycieli, 3,6% pielęgniarkę szkolną, a 1% lekarza. Zdaniem 75% uczniów w ich szkołach nie realizuje się programu nauczania edukacji seksualnej. ¼ badanych twierdziła, że program ten realizowany jest częściowo albo w minimalnym zakresie. Aż 80% respondentów uważało, że zajęć z edukacji seksualnej nie powinni prowadzić wychowawcy klas. 67% uczniów chciałoby, aby takie lekcje prowadził nauczyciel wychowania seksualnego, a 27% preferowałoby seksuologa. 90% ankietowanych chciałoby, aby w programach szkolnych znalazł się przedmiot: wiedza o życiu seksualnym człowieka. Wyniki badania pokazały, że szkoła w minimalnym stopniu przekazuje nastolatkom wiedzę na temat seksualności człowieka. Młodzież chciałaby uczestniczyć w zajęciach na temat seksualności prowadzonych w ramach specjalnego przedmiotu nauczania przez wykwalifikowanych nauczycieli, z wykorzystaniem nowoczesnych pomocy dydaktycznych.

Deskryptory TESE: wychowanie seksualne, relacja rodzice – dziecko, rodzice, relacje międzygrupowe, jakość nauczania, reforma programu nauczania, treści kształcenia
TESE descriptors: sex education, parent-child relation, parents, intergroup relations, teaching quality, curriculum reform, content of learning
Publikacje:
  • Kropińska, I. i Gozdowska, E. (1998). Realizacja programów edukacji seksualnej w szkołach ponadpodstawowych w aspekcie oczekiwań młodzieży. Auxilium Sociale = Wsparcie Społeczne, 3/4, 65-72.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"