BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wiedza nauczycieli szkół podstawowych i gimnazjalnych zlokalizowanych w Tarnowie i regionie tarnowskim na temat przyczyn problemów, leczenia i terapii uczonych przez nich dzieci z ADHD
Instytucja:
Data: marzec 2008 – kwiecień 2008
Badacz: Anna Florek-Płaczek, Aneta Grochowska, Maria Mika
Abstrakt:

Celem badania była weryfikacja poziomu wiedzy nauczycieli na temat terapii oraz leczenia dzieci z ADHD. W badaniu wzięło udział 114 nauczycieli szkół podstawowych i gimnazjalnych z Tarnowa i regionu tarnowskiego. Przy doborze próby zachowano warunek: badany nauczyciel musiał być jednocześnie wychowawcą klasy. W badaniu wykorzystano autorski kwestionariusz ankiety. Wyniki ankiety potwierdziły, że prawie 53% nauczycieli jako pierwszych rozpoznało i zasygnalizowało istniejący problem u dziecka. Nauczyciele nie dysponowali jednak wystarczającą wiedzą z zakresu diagnozy ADHD u dzieci szkolnych. Prawie 59% respondentów nie udzieliło żadnej odpowiedzi wskazujących na wiedzę na temat placówek diagnozujących uczniów (prawie 37% odpowiedziało, że są to poradnie psychologiczno-pedagogiczne). 48% nauczycieli miało niepełną wiedzę o procedurach diagnozowania dzieci i młodzieży pod kątem ADHD. Pełną wiedzę na ten temat miał średnio co trzeci respondent (30%). W doniesieniu zawarto także analizę sfer, w których powinny dokonać się zmiany w zachowaniach szkoły względem dzieci, aby rodzice odczuli zrozumienie problemów dziecka i wsparcie. Były to: brak nagradzania dziecka za pozytywne zachowania lub efekty w nauce (27,2%), stawianie dziecku wygórowanych wymagań społecznych, wychowawczych (24,6%) czy krytykowanie dziecka (24,6%).

Autorskie słowa kluczowe: nauczyciele, ADHD, gimnazjum, szkoła podstawowa
Author's Keywords: teachers, ADHD, secondary school, primary school
Deskryptory TESE: wiedza, nauczyciel, zdrowie, terapia, szkoła podstawowa, gimnazjum, dziecko
TESE descriptors: knowledge, teacher, health, therapy, primary school, lower secondary, child
Publikacje:
  • Florek-Płaczek, A., Grochowska, A. i Mika, M. (2008). Wiedza nauczycieli szkół podstawowych i gimnazjalnych zlokalizowanych w Tarnowie i regionie tarnowskim na temat przyczyn problemów, leczenia i terapii uczonych przez nich dzieci z ADHD. Polski Przegląd Nauk o Zdrowiu, 4, 293-297.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"