Tytuł badania: |
Wiedza nauczycieli szkół podstawowych i gimnazjalnych zlokalizowanych w Tarnowie i regionie tarnowskim na temat przyczyn problemów, leczenia i terapii uczonych przez nich dzieci z ADHD |
Instytucja: |
|
Data: |
marzec 2008 – kwiecień 2008 |
Badacz: |
Anna Florek-Płaczek, Aneta Grochowska, Maria Mika |
Abstrakt: |
Celem badania była weryfikacja poziomu wiedzy nauczycieli na temat terapii oraz leczenia dzieci z ADHD. W badaniu wzięło udział 114 nauczycieli szkół podstawowych i gimnazjalnych z Tarnowa i regionu tarnowskiego. Przy doborze próby zachowano warunek: badany nauczyciel musiał być jednocześnie wychowawcą klasy. W badaniu wykorzystano autorski kwestionariusz ankiety. Wyniki ankiety potwierdziły, że prawie 53% nauczycieli jako pierwszych rozpoznało i zasygnalizowało istniejący problem u dziecka. Nauczyciele nie dysponowali jednak wystarczającą wiedzą z zakresu diagnozy ADHD u dzieci szkolnych. Prawie 59% respondentów nie udzieliło żadnej odpowiedzi wskazujących na wiedzę na temat placówek diagnozujących uczniów (prawie 37% odpowiedziało, że są to poradnie psychologiczno-pedagogiczne). 48% nauczycieli miało niepełną wiedzę o procedurach diagnozowania dzieci i młodzieży pod kątem ADHD. Pełną wiedzę na ten temat miał średnio co trzeci respondent (30%). W doniesieniu zawarto także analizę sfer, w których powinny dokonać się zmiany w zachowaniach szkoły względem dzieci, aby rodzice odczuli zrozumienie problemów dziecka i wsparcie. Były to: brak nagradzania dziecka za pozytywne zachowania lub efekty w nauce (27,2%), stawianie dziecku wygórowanych wymagań społecznych, wychowawczych (24,6%) czy krytykowanie dziecka (24,6%). |
Autorskie słowa kluczowe: |
nauczyciele, ADHD, gimnazjum, szkoła podstawowa |
Author's Keywords: |
teachers, ADHD, secondary school, primary school |
Deskryptory TESE: |
wiedza, nauczyciel, zdrowie, terapia, szkoła podstawowa, gimnazjum, dziecko |
TESE descriptors: |
knowledge, teacher, health, therapy, primary school, lower secondary, child |
Publikacje: |
- Florek-Płaczek, A., Grochowska, A. i Mika, M. (2008). Wiedza nauczycieli szkół podstawowych i gimnazjalnych zlokalizowanych w Tarnowie i regionie tarnowskim na temat przyczyn problemów, leczenia i terapii uczonych przez nich dzieci z ADHD. Polski Przegląd Nauk o Zdrowiu, 4, 293-297.
|