Abstrakt: |
W badaniu wzięło udział 460 nauczycieli, w tym połowa w wieku 20-25 lat. W badanej próbie było 43,26% nauczycieli kontraktowych, 21,3% nauczycieli stażystów, 18,04% nauczycieli dyplomowanych, 17,39% nauczycieli mianowanych. 41% badanych uważało, że ich kompetencje w zakresie własnej kreatywności są wyższe niż przeciętne. Natomiast 23% respondentów uznało, że ich kreatywność jest mniejsza niż innych ludzi. Na podstawie wyników badania odnotowano, że wielu nauczycieli w spoób stereotypowy konceptualizowało pojęcie twórczości. Blisko 47% badanych zgodziło się ze stwierdzeniem, że twórczy ludzie bardziej cenią cudzą opinię niż własną. Z kolei 41% respondentów zaaprobowało opinię, że twórczy ludzi zachowują się inaczej niż inni. 44% badanych wyraziło przekonanie, że twórczy ludzie ujawniają zaburzenia emocjonalne. Miejsce zamieszkania respondentów i typ ukończonych studiów nie różnicowały ich pod względem wiedzy o twórczości. Na zakres wiedzy w tym zakresie miały wpływ takie czynniki jak wiek, stopień awansu zawodowego oraz staż pracy. Odnotowano, że wraz ze wzrostem stażu pracy zwiększa się również poziom wiedzy nauczycieli na temat zagadnienia twórczości. Okazało się również, że osoby preferujące postawę badawczą w swoim uczeniu się i uczeniu się uczniów zawsze wykazywały się wiedzą na temat twórczości. |