BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wiedza nauczycieli o twórczości a szanse wspierania kreatywności dzieci
Instytucja:
Data: [2013]
Badacz: Józefa Bałachowicz
Abstrakt:

W badaniu wzięło udział 460 nauczycieli, w tym połowa w wieku 20-25 lat. W badanej próbie było 43,26% nauczycieli kontraktowych, 21,3% nauczycieli stażystów, 18,04% nauczycieli dyplomowanych, 17,39% nauczycieli mianowanych. 41% badanych uważało, że ich kompetencje w zakresie własnej kreatywności są wyższe niż przeciętne. Natomiast 23% respondentów uznało, że ich kreatywność jest mniejsza niż innych ludzi. Na podstawie wyników badania odnotowano, że wielu nauczycieli w spoób stereotypowy konceptualizowało pojęcie twórczości. Blisko 47% badanych zgodziło się ze stwierdzeniem, że twórczy ludzie bardziej cenią cudzą opinię niż własną. Z kolei 41% respondentów zaaprobowało opinię, że twórczy ludzi zachowują się inaczej niż inni. 44% badanych wyraziło przekonanie, że twórczy ludzie ujawniają zaburzenia emocjonalne. Miejsce zamieszkania respondentów i typ ukończonych studiów nie różnicowały ich pod względem wiedzy o twórczości. Na zakres wiedzy w tym zakresie miały wpływ takie czynniki jak wiek, stopień awansu zawodowego oraz staż pracy. Odnotowano, że wraz ze wzrostem stażu pracy zwiększa się również poziom wiedzy nauczycieli na temat zagadnienia twórczości. Okazało się również, że osoby preferujące postawę badawczą w swoim uczeniu się i uczeniu się uczniów zawsze wykazywały się wiedzą na temat twórczości.

Autorskie słowa kluczowe: teoria umysłu, twórczość jako wymiar indywidualizmu, wiedza o twórczości, zmiana pracy szkoły, osobowość twórcza
Author's Keywords: theory of mind, creativity as a dimension of individualism, knowledge about creativity, change of working style at school, creative personality
Deskryptory TESE: kreatywność, indywidualizm, wiedza, staż pracy, osobowość
TESE descriptors: creativity, individualism, knowledge, seniority, personality
Publikacje:
  • Bałachowicz, J. (2014). Wiedza nauczycieli o twórczości a szanse wspierania kreatywności dzieci. Ruch Pedagogiczny, 4, 51-68.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"