BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poziom wiedzy uczniów szkół ponadgimnazjalnych i studentów w zakresie pierwszej pomocy
Instytucja:
Data: kwiecień 2010 – maj 2010
Badacz: Ewa Chemperek, Mariusz Goniewicz, Agnieszka Mikuła-Mazurkiewicz, Grzegorz Nowicki, Magdalena Wac-Górczyńska, Anna Włoszczak-Szubzda
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy poziomu wiedzy młodzieży szkolnej i akademickiej w zakresie pierwszej pomocy. Próba liczyła 500 uczniów i studentów województwa lubelskiego. Respondentów dobrano w sposób celowy oraz losowy. Kryteria doboru: odbycie zajęć z zakresu pierwszej pomocy, ukończenie pierwszej klasy liceum/technikum lub bycie studentem lubelskiej szkoły wyższej, lokalizacja szkoły wyższej na terenie województwa lubelskiego. Po wyłonieniu grupy spełniającej kryteria wylosowano dwie szkoły wiejskie, dwie szkoły z małej miejscowości (liczącej do 100 tysięcy mieszkańców), dwie szkoły z Lublina oraz trzy lubelskie uczelnie wyższe. Do zebrania materiału posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem pisemnego testu wiedzy z zakresu pierwszej pomocy, który opracowano na podstawie wytycznych Europejskiej Rady Resuscytacji z 2005 roku. Próba liczyła 285 kobiet oraz 215 mężczyzn w wieku od 16 do 32 lat. Wśród respondentów znalazło się 186 uczniów liceum, 151 uczniów technikum i 163 studentów. W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że niemal połowa ankietowanych wiedziała, w jaki sposób należy rozpoznawać zatrzymanie krążenia. Prawie dwie trzecie badanych prawidłowo podało czas na rozpoczęcie działań ratowniczych. Ustalono również, że prawidłowy stosunek uciskania klatki piersiowej do oddechów ratunkowych podczas resuscytacji wskazało 72,6% osób. Jednocześnie odnotowano, że tylko 24,4% respondentów odpowiedziało prawidłowo i wskazało, że częstość uciśnięć podczas resuscytacji wynosi 100 na minutę. Zgodnie ze zgromadzonymi odpowiedziami swoje umiejętności udzielania pierwszej pomocy bardzo dobrze oceniło 4% ankietowanych, a dobrze – 49,4%.

Autorskie słowa kluczowe: edukacja, wiedza, studenci, pierwsza pomoc, uczniowie
Author's Keywords: education, knowledge, students, first aid, schoolchildren
Deskryptory TESE: wiedza, student, uczeń, młodzież, postawa, zachowania
TESE descriptors: knowledge, student, pupil, youth, attitude, behaviour
Publikacje:
  • Chemperek, E. i in. (2011). Poziom wiedzy uczniów szkół ponadgimnazjalnych i studentów w zakresie pierwszej pomocy. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 4, 174-179.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"