Tytuł badania: |
Poziom wiedzy uczniów szkół ponadgimnazjalnych i studentów w zakresie pierwszej pomocy |
Instytucja: |
|
Data: |
kwiecień 2010 – maj 2010 |
Badacz: |
Ewa Chemperek, Mariusz Goniewicz, Agnieszka Mikuła-Mazurkiewicz, Grzegorz Nowicki, Magdalena Wac-Górczyńska, Anna Włoszczak-Szubzda |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu diagnozy poziomu wiedzy młodzieży szkolnej i akademickiej w zakresie pierwszej pomocy. Próba liczyła 500 uczniów i studentów województwa lubelskiego. Respondentów dobrano w sposób celowy oraz losowy. Kryteria doboru: odbycie zajęć z zakresu pierwszej pomocy, ukończenie pierwszej klasy liceum/technikum lub bycie studentem lubelskiej szkoły wyższej, lokalizacja szkoły wyższej na terenie województwa lubelskiego. Po wyłonieniu grupy spełniającej kryteria wylosowano dwie szkoły wiejskie, dwie szkoły z małej miejscowości (liczącej do 100 tysięcy mieszkańców), dwie szkoły z Lublina oraz trzy lubelskie uczelnie wyższe. Do zebrania materiału posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem pisemnego testu wiedzy z zakresu pierwszej pomocy, który opracowano na podstawie wytycznych Europejskiej Rady Resuscytacji z 2005 roku. Próba liczyła 285 kobiet oraz 215 mężczyzn w wieku od 16 do 32 lat. Wśród respondentów znalazło się 186 uczniów liceum, 151 uczniów technikum i 163 studentów. W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że niemal połowa ankietowanych wiedziała, w jaki sposób należy rozpoznawać zatrzymanie krążenia. Prawie dwie trzecie badanych prawidłowo podało czas na rozpoczęcie działań ratowniczych. Ustalono również, że prawidłowy stosunek uciskania klatki piersiowej do oddechów ratunkowych podczas resuscytacji wskazało 72,6% osób. Jednocześnie odnotowano, że tylko 24,4% respondentów odpowiedziało prawidłowo i wskazało, że częstość uciśnięć podczas resuscytacji wynosi 100 na minutę. Zgodnie ze zgromadzonymi odpowiedziami swoje umiejętności udzielania pierwszej pomocy bardzo dobrze oceniło 4% ankietowanych, a dobrze – 49,4%. |
Autorskie słowa kluczowe: |
edukacja, wiedza, studenci, pierwsza pomoc, uczniowie |
Author's Keywords: |
education, knowledge, students, first aid, schoolchildren |
Deskryptory TESE: |
wiedza, student, uczeń, młodzież, postawa, zachowania |
TESE descriptors: |
knowledge, student, pupil, youth, attitude, behaviour |
Publikacje: |
- Chemperek, E. i in. (2011). Poziom wiedzy uczniów szkół ponadgimnazjalnych i studentów w zakresie pierwszej pomocy. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 4, 174-179.
|