BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poziom wiedzy pedagogicznej współczesnych rodziców
Data: [2008]
Badacz: Urszula Tokarska
Abstrakt:

Sformułowano dwie hipotezy badawcze: H1: Na obecny poziom kultury pedagogicznej rodziców wpływają uwarunkowania wewnątrzrodzinne: struktura rodziny, pełność rodziny, płeć, wiek rodziców, wykształcenie, praca zawodowa matek, liczba członków rodziny. H2: Na obecny poziom kultury pedagogicznej rodziców wpływają uwarunkowania zewnątrzrodzinne: typ społeczno-zawodowy rodziny, środowisko zamieszkania. W badaniu wzięło udział 531 rodziców. Do najważniejszych potrzeb dziecka respondenci zaliczyli: potrzebę miłości (97,8% wskazań osób z wykształceniem wyższym, 100% z wyższym urzędniczym, 94,9% z policealnym, 90,5% ze średnim technicznym, 93,4% ze średnim, 80,5% z zawodowym, 53,3% z podstawowym). Najrzadziej podkreślano potrzebę aktywności (258 wskazań, w tym odpowiednio według wykształcenia rodziców: 87,4%, 54,5%, 65,4%, 50%, 36,8%, 18,9%, 13,3%). Potrzebę rozmowy wskazało 350 respondentów, a potrzebę akceptacji – 271. Wśród największych zagrożeń, z którym stykają się dzieci i młodzież, wymieniono: brak opieki i zainteresowania (264 wskazania), przemiany zachodzące w kraju (347), zbytnią swobodę (153), brak autorytetów (146), sekty (243) i in. Stwierdzono, że na poziom wiedzy mają największy wpływ takie czynniki jak: płeć (matki mają wyższy poziom wiedzy) oraz typ społeczno-zawodowy rodziny (wyższy poziom wiedzy prezentowały rodziny inteligencji i pracowników umysłowych).

Deskryptory TESE: wiedza, rodzice, rodzina, rodzina niepełna, płeć, wychowanie dziecka, opieka nad dzieckiem, opieka nad młodzieżą
TESE descriptors: knowledge, parents, family, one-parent family, gender, child rearing, childcare, youth protection
Publikacje:
  • Tokarska, U. (2008). Poziom wiedzy pedagogicznej współczesnych rodziców. Pedagogika Katolicka, 2, 181-191.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"