BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poziom wiedzy nauczycieli z zakresu higieny i emisji głosu
Data: [2011]
Badacz: Ewa Bikuńska
Abstrakt:

Celem badania było udzielenie odpowiedzi na pytanie o poziom świadomości nauczycieli w zakresie higieny i emisji głosu. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety (kwestionariusz własnej konstrukcji). Badaniem objęto 90 nauczycieli – słuchaczy studiów podyplomowych w zakresie edukacji przedszkolnej, wczesnoszkolnej, logopedii, resocjalizacji i wczesnej interwencji logopedycznej. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że nauczyciele prezentowali najczęściej niski poziom wiedzy na temat higieny i emisji głosu (44,4%), następnie poziom średni (35,6%). Jedynie 20% badanych posiadało wysoki poziom wiedzy z tego zakresu. Jednocześnie ponad połowa badanych zauważała u siebie jakieś zaburzenia dotyczące głosu (57,78%), w tym najczęściej zaburzenia o charakterze dysfonii (71%) określanej jako chrypka, następnie poczucie przeciążenia głosu (48%) oraz występowanie chwilowego zaniku głosu (17%). Wśród osób narzekających na niedomagania głosowe 85% twierdziło, że posługuje się głosem zbyt długo, choć podobnego zdania byli również nauczyciele niecierpiący na żadne problemy z głosem (71%). W obu grupach zwracano również uwagę na konieczność zbyt głośnego mówienia (odpowiednio 79% i 85%). Kolejnym problemem była praca w zakurzonym pomieszczeniu (85% i 68%), pomieszczeniu o nieodpowiednim poziomie wilgotności powietrza (73% i 50%) i o zbyt wysokiej temperaturze (46% i 24%). Jedynie 19% nauczycieli z zaburzeniami głosu i 21% bez zaburzeń stwierdziło, że zostali objęci szkoleniem z zakresu higieny i emisji głosu w ramach pracy w szkole. Większość badanych dostrzegała potrzebę takich szkoleń, sama starała się też przestrzegać zasad higieny głosu w swojej pracy.

Deskryptory TESE: nauczyciel przedmiotów zintegrowanych, nauczyciel, wiedza, zdrowie, choroba
TESE descriptors: generalist teacher, teacher, knowledge, health, illness
Publikacje:
  • Bikuńska, E. (2011). Poziom wiedzy nauczycieli z zakresu higieny i emisji głosu. Edukacja, 2, 60-66.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"