Tytuł badania: |
Poziom wiedzy na temat HIV/AIDS wśród studentów warszawskich uczelni wyższych |
Instytucja: |
|
Data: |
[2008] |
Badacz: |
Edyta Krzych-Fałta, Magdalena Lal, Anna Madeja, Bolesław K. Samoliński |
Abstrakt: |
Celem badania była weryfikacja wiedzy studentów na temat HIV i AIDS. W badaniu wykorzystano narzędzie anonimowego kwestionariusza ankiety. Łącznie w badaniu wzięły udział 124 osoby (18-41 lat). Wśród nich było 62 studentów studiów stacjonarnych i zaocznych Wydziału Nauki o Zdrowiu Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego (WUM) oraz 62 studentów studiów stacjonarnych lingwistycznych Uniwersytetu Warszawskiego (UW). Dobór osób do badania miał charakter celowy. Wyniki badania potwierdziły, że najczęstszą drogą zakażenia wirusem HIV są kontakty seksualne (74% – WUM; 60% – UW). Oszacowano także wskaźnik ryzyka zakażenia wirusem HIV wśród kobiet i mężczyzn. Wśród odpowiedzi dominował pogląd, że ryzyko jest takie samo u obu grup (60% – WUM; 74% – UW). Ryzyko zakażenia dziecka wirusem HIV przez matkę biorącą leki antyretrowirusowe oceniano na poziomie 1-3% (68% – WUM; 37% – UW). W doniesieniu oszacowano także następujące wyniki badania: posiadanie zdrowego dziecka przez mężczyznę zakażonego wirusem HIV, konieczność informowania pracowników służby zdrowia o zakażeniu wirusem HIV, czas, w którym najlepiej wykonać test w kierunku zakażenia wirusem HIV, najczęstsze skojarzenia respondentów dotyczące ludzi z HIV/AIDS. Badanie wykazało m.in., że poziom wiedzy na temat HIV/AIDS jest wyższy u studentów kierunków medycznych niż u studentów kierunków niemedycznych. |
Autorskie słowa kluczowe: |
HIV, AIDS, stan wiedzy, warszawskie uczelnie |
Author's Keywords: |
HIV, AIDS, awareness, students Warsaw |
Deskryptory TESE: |
wiedza, student, zdrowie, szkoła wyższa, ankieta |
TESE descriptors: |
knowledge, student, health, higher education, questionnaire |
Publikacje: |
- Lal, M. i Madeja, A. (2009). Poziom wiedzy na temat HIV/AIDS wśród studentów warszawskich uczelni wyższych. Polski Przegląd Nauk o Zdrowiu, 4, 377-380.
|