Abstrakt: |
Przedmiot badawczy stanowiły poziom wiedzy ekonomicznej młodzieży uczęszczającej do szkół średnich oraz ich opinie dotyczące realizacji założeń programu Ekonomia w szkole. Próba liczyła 490 uczniów różnych typów szkół ponadgimnazjalnych z 9 województw (w tym m.in.: podkarpackiego – 18%, wielkopolskiego – 17%, łódzkiego – 16%, podlaskiego – 15%, śląskiego – 12%). Ponad połowa respondentów uczęszczała do liceów, ponad 37% do techników, niemal 7% do zasadniczych szkół zawodowych, a pozostałe 5% do liceów profilowanych. Rodzice uczniów najczęściej legitymowali się wykształceniem średnim (ponad 48% matek i ponad 43% ojców). Do zebrania materiału posłużono się testem, który składał się z 35 pytań. W wyniku przeprowadzonego badania potwierdzono celowość realizacji zajęć opartych na programie Ekonomia w szkole. Wykazano, że zdaniem 67% respondentów największą korzyścią wyniesioną z uczestnictwa w lekcjach podstaw przedsiębiorczości było uzyskanie wiedzy o funkcjonowaniu gospodarki. Badani podkreślali także m.in.: uzyskanie informacji na temat otwierania własnej działalności gospodarczej, zdobycie wiedzy na temat działania banków czy poznanie praw konsumenta oraz zasad gry na giełdzie. Ustalono, że najwyższe wyniki testu uzyskały osoby, które ukończyły kurs podstaw przedsiębiorczości, najniższe natomiast – osoby, które nie brały jeszcze udziału w tego rodzaju zajęciach. Jednocześnie odnotowano, że relatywnie najsłabsze rezultaty testu uzyskali uczniowie zasadniczych szkół zawodowych i liceów ogólnokształcących. |