BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poziom wiedzy ekonomicznej uczniów szkół ponadgimnazjalnych oraz ich opinie na temat wdrażania edukacyjnych założeń programu: Ekonomia w szkole
Instytucja:
Data: 2007
Badacz: Danuta Walczak-Duraj
Abstrakt:

Przedmiot badawczy stanowiły poziom wiedzy ekonomicznej młodzieży uczęszczającej do szkół średnich oraz ich opinie dotyczące realizacji założeń programu Ekonomia w szkole. Próba liczyła 490 uczniów różnych typów szkół ponadgimnazjalnych z 9 województw (w tym m.in.: podkarpackiego – 18%, wielkopolskiego – 17%, łódzkiego – 16%, podlaskiego – 15%, śląskiego – 12%). Ponad połowa respondentów uczęszczała do liceów, ponad 37% do techników, niemal 7% do zasadniczych szkół zawodowych, a pozostałe 5% do liceów profilowanych. Rodzice uczniów najczęściej legitymowali się wykształceniem średnim (ponad 48% matek i ponad 43% ojców). Do zebrania materiału posłużono się testem, który składał się z 35 pytań. W wyniku przeprowadzonego badania potwierdzono celowość realizacji zajęć opartych na programie Ekonomia w szkole. Wykazano, że zdaniem 67% respondentów największą korzyścią wyniesioną z uczestnictwa w lekcjach podstaw przedsiębiorczości było uzyskanie wiedzy o funkcjonowaniu gospodarki. Badani podkreślali także m.in.: uzyskanie informacji na temat otwierania własnej działalności gospodarczej, zdobycie wiedzy na temat działania banków czy poznanie praw konsumenta oraz zasad gry na giełdzie. Ustalono, że najwyższe wyniki testu uzyskały osoby, które ukończyły kurs podstaw przedsiębiorczości, najniższe natomiast – osoby, które nie brały jeszcze udziału w tego rodzaju zajęciach. Jednocześnie odnotowano, że relatywnie najsłabsze rezultaty testu uzyskali uczniowie zasadniczych szkół zawodowych i liceów ogólnokształcących.

Autorskie słowa kluczowe: uczniowie, ekonomia w szkole, podstawy przedsiębiorczości, wiedza ekonomiczna uczniów
Deskryptory TESE: uczeń, wiedza, ekonomia, szkolnictwo średnie, szkoła średnia, przedsiębiorczość
TESE descriptors: pupil, knowledge, economics, secondary education, secondary school, enterpreneurship
Publikacje:
  • Walczak-Duraj, D. (2010). Poziom wiedzy ekonomicznej uczniów szkół ponadgimnazjalnych oraz ich opinie na temat wdrażania edukacyjnych założeń programu: Ekonomia w szkole. Humanizacja Pracy, 1-2, 33-52.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"