BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Ewolucja postrzegania cech i postaw etycznych nauczycieli akademickich przez studentów Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego
Typ badania: cykliczne
Instytucja:
Data: 2009 – 2010
Badacz: Krystyna Basińska, Jacek Kaczmarek, Marta Michowska, Marek Olejniczak
Abstrakt:

Celem badania było określenie, czy (a jeśli tak, to w jaki sposób) doświadczenia studentów Wydziału Lekarskiego Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego wpływają – po trzech latach studiowania – na ocenę cech i postaw etycznych nauczycieli. W badaniu wzięło udział 157 studentów szóstego roku; były to osoby uczestniczące w identycznym badaniu ankietowym w roku akademickim 2006/2007. Wyniki badania wykazały, że wśród studentów szóstego roku wzrosła średnia ocen cech i postaw etycznych nauczycieli akademickich w odniesieniu do 2 (spośród 12) cech: nauczyciele akademiccy są wiarygodni oraz nauczyciele są dobrze nastawieni do studentów zadających pytania lub prowokujących dyskusję. Średnia ocen zmniejszyła się natomiast w stosunku do pozostałych 10 cech/wartości. To oznacza, że respondenci po trzech latach studiowania byli bardziej skłonni do surowego oceniania swoich wykładowców. Studenci szóstego roku najniżej ocenili cechę punktualności, przestrzegania harmonogramów zajęć i poszanowania czasu studentów (spadek z 2,98, czyli „trudno powiedzieć”, do 1,97, czyli „nie zgadzam się”, „raczej nie zgadzam się”). Mniej jednoznacznie studenci oceniali takie cechy jak: kultura bycia, życzliwość, uczciwość, dawanie dobrego przykładu czy dbanie o dobre imię zawodu. W odniesieniu do tych wartości najczęściej wskazywano odpowiedź: trudno powiedzieć (ponad 30% wskazań wśród respondentów z szóstego roku studiów; ok. 40% wskazań w badaniu wcześniejszym).

Deskryptory TESE: nauczyciel, krytycyzm, osobowość, postawa, zachowania, zachowania społeczne, student, etyka zawodowa
TESE descriptors: teacher, critical sense, personality, attitude, behaviour, social behaviour, student, professional code
Publikacje:
  • Michowska, M., Basińska, K., Olejniczak, M. i Kaczmarek, J. (2010). Ewolucja postrzegania cech i postaw etycznych nauczycieli akademickich przez studentów Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego. Annales Academiae Medicae Gedanensis, 40, 71-79.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"