Abstrakt: |
Przedmiotem badania była ocena przygotowania wychowawców przedszkolnych do uczenia dzieci podstaw higieny jamy ustnej. W badanej próbie było 97 respondentów (w tym jeden mężczyzna). 40% ankietowanych pracowało w publicznych placówkach, pozostali – w prywatnych. Wiek badanych mieścił się w przedziale 23-65 lat. Pytania zawarte w kwestionariuszu dotyczyły takich zagadnień jak akcje profilaktyczne podejmowane w przedszkolach, posiłki spożywane przez dzieci, podstawowe zasady higieny jamy ustnej. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że w większości placówek, w których pracują ankietowani, podejmowane są akcje edukacyjne, związane ze zdrowiem (96,91% wskazań). Nieco ponad połowa respondentów określiła jako dobrą swoją wiedzę na temat profilaktyki chorób jamy ustnej. Nauczyciele w różny sposób uczyli dzieci umiejętności utrzymywania higieny jamy ustnej, np. w formie praktycznych zajęć (19,29% wskazań), gier (15%), zajęć edukacyjnych (12,86%) czy lekcji z udziałem dentystów (2,86%). Większość badanych (82,47%) uważała, że prawidłowy czas szczotkowania zębów powinien wynosić od 2 do 3 minut. Blisko 70% respondentów uznawało za wskazane stosowanie przez dzieci past do zębów zawierających fluor. Ponad dwie trzecie ankietowanych zgodziło się, że regularne przeprowadzanie wśród nauczycieli programów związanych z higieną jamy ustnej podniesie poziom zdrowia w tym zakresie wśród dzieci. |