Tytuł badania: |
The feasibility of integrating form and meaning in the language classroom: A qualitative study of classroom discourse |
Instytucja: |
|
Data: |
[2004] |
Badacz: |
Mirosław Pawlak |
Abstrakt: |
Badania o charakterze jakościowym przeprowadzono na lekcjach języka angielskiego w polskich szkołach średnich. Zbieranie materiału badawczego polegało na nagrywaniu trzech 45-minutowych lekcji. Opracowane – na podstawie nagrań – transkrypcje posłużyły do analizy jakościowej wypowiedzi nauczyciela i uczniów. W rezultacie zgromadzono 30 transkrypcji lekcji języka angielskiego. Nagrywane lekcje były prowadzone przez 15 różnych nauczycieli (byli to rodowici Polacy ze stażem pracy 2-24 lata).Celem badań było zbadanie tylko tych przypadków rozmów, w których skupiono się na znaczeniu i na formie wypowiedzi. Wyniki jakościowej analizy badań pokazały, że istnieje możliwość łączenia form i znaczeń podczas szeroko pojętej komunikacji na lekcji. Podstawową jednak trudnością w tym zakresie są problemy związane z poprawną gramatyką, słownictwem i fonologią u badanych uczniów. Doniesienie ilustruje trzy przykłady rozmów pomiędzy nauczycielem a uczniami. Dotyczyły one różnego rodzaju popełnianych (przez uczniów) błędów w mówieniu, polegających na użyciu danego wyrazu w złej formie bądź złym znaczeniu. |
Deskryptory TESE: |
szkolnictwo średnie, angielski, komunikacja werbalna, uczeń, Polska |
TESE descriptors: |
secondary education, English, verbal communication, pupil, Poland |
Publikacje: |
- Pawlak, M. (2005). The feasibility of integrating form and meaning in the language classroom: A qualitative study of classroom discourse. Glottodidactica, XXX/XXXI, 283-294.
|